قديم 04-07-2009, 07:31 AM
moh taia moh taia غير متواجد حالياً

moh taia has a brilliant futuremoh taia has a brilliant futuremoh taia has a brilliant futuremoh taia has a brilliant futuremoh taia has a brilliant futuremoh taia has a brilliant futuremoh taia has a brilliant futuremoh taia has a brilliant futuremoh taia has a brilliant futuremoh taia has a brilliant futuremoh taia has a brilliant future
افتراضي أخوكم بقى هيونداوى النهارده وعندى بعض الإستفسارات

السلام عليكم

الحمد لله بتوفيق من ربنا استطعت اليوم شراء سياره أكسنت 98 1500 سى سى كاربيراتير
العربيه بعد ال 128 ( عربيتى القديمه ) حاجه تانيه خالص - خصوصا انها كانت موديل قديم قوى - بجد أنا سعيد بيها وخصوصا استهلاك البنزين - خيالى - رائع بجد

عندى بقى شويه استفسارات أتمنى انى ألاقى عندكم اجابتها ان شاء الله

* أولا انا بسمع ان لازم أغير الزيوت و السيور ايه الى هيتغير بالظبط ؟
يعنى أنا بيتهيألى زيت الموتور وسير الكاتينه و البوجيهات فيه حاجه تانى ؟؟؟

* السياره فيها حدفه يمين بسيطه جدا ملحوظه على السرعات العاليه كمان فيه رجرجه خفيفه فى الدريكسيون لما بكون فوق ال 100 كيلو تقريبا

* الإيريال عندى مكسور ممكن يتغير لوحده ولا لازم المكنه الكهرباء كلها بالإيريال وتكلفته كام تقريبا

* العربيه المفروض انها كامله مانيوال لكن أنا لاحظت ان مفيهاش سنتر فهل السنتر ليس من المواصفات القياسيه للأكسنت ال 1500 ولا هو موجود بس بايظ ؟

* الدريكسيون باور وشغال تمام بس أنا ملاحظ انه تقيل عن عربيات تانيه سوقتها زى الانسر و الأوبترا ( خصوصا فى حالات ثبات السياره أو تحركها ببطْ ) فهل ده طبيعى فى الموديل ده ولا فيه حاجه عاوزه تتراجع ؟

* هى السياره بتيجى بسماعات خلفيه فقط ؟

* صاحب العربيه كان بيحطلها بنزين 80 هو طبعا اقتصاديا كويس لكن أنا ملاحظ ان سحب السياره بيتأخر حاجه بسيطه ما بين الإستجابه وضغطى لدواسة البنزين يا ترى ده هيتغير لو غيرت لبنزين 90
ويا ترى هحتاج أضبط العربيه عند ميكانيكى علشان التغير ده ولا لأ ؟

معلش أسئله كتير أنا عارف لكن أخوكم جديد بقى وبيحب يفهم وعشمى فى ربنا وفيكم كبير
وطبعا الى يعرف اى معلومه أو حاجه جديده أو شىء أنا أغفلته يقوله

شكرا لكم جميعا اخوتى