قديم 28-06-2010, 07:48 PM
khaledazizeg khaledazizeg غير متواجد حالياً

khaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to behold
افتراضي رد: بالامانه اسبرانزا m11 ولا بيرليانس frv

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smasherone مشاهدة المشاركة

على فكره انا رديمش عن جهل!!

أولا ال frv مع أختي و السياره ليست فوق الشبهات اولا ال abs غير مظبوط بالمره السياره بتحدف شمال بالاضافه لسماع طقه في العفشه عند الضغط على دواسه البنزين بقوه تتكلم عن المشاكل؟؟؟

بالنسبة للمشاكل ديه حضرتك ممكن تبعتلى نمرتك على الخاص وانا هحللك بأذن الله المشاكل الى عندك

اذهب الى صاحب ال frv اللى الموتور وقع منه و هو لسه مكملش10000 كم

داه واحد كان عامل حادثة وبعدين غيرولوا العربية بواحدة تانية مع العلم انى كان معايا لانوس 2005 ووقع منى الموتور بسبب مطب وكانت فى الضمان وماعملوليش حاجة هل معنىكدة انها زبالة

و مع ذلك انا لا اذم في الfrv و لكن قيمه مقابل سعر و اسعار قطع غيار !!!!

اسعار قطع الغيار انا ممكن اجيبهالك باسعار مخفضة من برا والى انتا عايزة قولى وانا هساعدك ان شاء الله

طبعا انا اسف لما ادفع أكثر من 1000 جنيه في رفرف يبقى اجيب ال سيراتوا المانيوال ب 96 الف جنيه احسن من 85 الف جنيه في تكنولوجيا سنه 95

بالنسبة للتكنولوجيا سنة 95
انا عملت حادثة بال1600 وانا رايح استلم العربية التانية ودخلت فيا جيتز2009 من الجنب وهيا مابقتش عربية واتعملت total lose وانا كل الى اتعمل معايا رفرف اتسمكر والاكصدام اتصلح
وكنت هغير مقص وشمعدان ورحت جبت بتاع الجولف 4 والشمعدان بتاع الجيتا 2008
وبعد اما اشتريتهم لاقيت ان الحمد لله مش محتاجة تغيير

ملحوظه اداء احسن من ناحيه ايه؟؟؟

تسارع ال m11 تتسارع في 12.5 ثانيه عن تجربه مقارنه ب15 ثانيه في احسن الحالات و انا املك جوليت و لما جربت مع ابن خالتي لم يستطع ان يتعداني مع ان موتور ال frv سعه 1600 و 16 صباب مقارنه ب 1500 سي سي و 8 صباب في الجوليت

بالنسبة للتسارع الى حضرتك بتتكلم عنه
وزن الfrv 1260 كجم
وزن الجوليت 960 كجم
يعنى فارق وزن 300كجم يعنى كأنك مركب 5 افراد اساسيين فى عربيتك وبعدين ممكن تكون العربية لسه فى التليين
وفارق الكاوتش
الFRV 195\65\R15
JOULIET 175\70R13
يعنى فيه فارق فى الكاوتش وداه بيبقى حمل على الموتور

امان ال m11 حصلت على خمس نجوم انا الاف ار في فلا التوقف من 100 كم للثبات تتفوق ام الفن

بالنسبة للامان الM11 جيدة جدا
والFRV جيدة جدا وداه عن تجربة

فماذا تعني بالاداء؟و على اي اساس ادائها احسن

عزيزي

من سيقول لك ان السيارات الصينيه خاليه من العيوب فهو كاذب
جميعها بلا استثناء تنقصها الخبره ما عادا الفاو التي تصنع السارات من الاربعينات لكن أقدم شركه بنتكلم عليها عمرها لا يتعدى ال 16 سنه !! يعني اي سياره كوري تعتبر جده لاي سياره صيني

ولكن هنا المقياس الموضوعي

القيمه مقابل السعر و ليس شكلها عاجبني و لا لأ

القيمه في التابلوه الجلد اللى مش موجود في البريليانس رغم حداثه شكل البريليانس من الداخل
القيمه في شاسيه السياره ال40% صلب القيمه في 8.0 مم صاج القيمه في موتور أحدث 118 حصانا عزم 147 نيوتن مقارنه ب102 حصانا و 130 نيوتن القيمه في وكيل مبيستخفش بعقول الناس

هيا ديه العيب الى موجود بس ديه سياسة معينة لزيادة مبيعاتها

و يبيعلهم سياره صينيه أغلى من الكوري اللى يضربهم كلهم و ده مش كلامي لكن كلام السوق العالمي اللى خلى هيونداي النهاره مركز ثالث على العالم
السياره ليست سمعه و كلام ناس السياره تجربه عمليه و على فكره ال m11 هي ال 516 بس على نضيف و ال 516 طلع عليها كلام كتير لكن اثبتت انها ماشيه
و بالطريقه البلدي بنقول دي معموله تاكسي يعني شغاله ليل نهار مع ان ده مش مقياس بس برده اهي وجه نظر تحترم اسرتنا مالكه لل frv و مع ذلك اخترت الاسبرانزا عن تجربه و عايز تريح نافوخك خالص بس تستغنى عن بعض الفخامه و تكسب كثييييرمن الجوده نيو اكسنت كلاسيك اديشين و ادائها أقوى بكثير من الاتنين ما عادا الثبات و ده لخفه وزن السياره
انا عن نفسى بحترمها جدا البريلينس
لانى مطلع عين العربية
يوميا بمشى متوسط 300 كيلو وسط البلد فى الزحمة والعربية الحمد لله زى الفل