قديم 05-08-2011, 09:27 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
للاهمية صيانة 20000 كم مازدا 3 بالتوكيل أم خارج التوكيل

السلام عليكم
بدون الدخول في مقدمات , كلكم تقريبا عارفين قصتي مع المازدا و مأساتي مع غبور
ودة لينك لاخر موضوع عن صيانة ال 10000 و المهزلة التي حدثت لي داخل التوكيل
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=58649
المرة دة عايز اخد رأيكم , هل أكمل صيانة في التوكيل ولا أكمل بره و أريح دماغي؟؟؟
للمساعدة
أنا حالخصلكم في نقاط مزايا و عيوب كل حاجة

1- مميزات الصيانة في التوكيل :
الاحتفاظ بالضمان ( مع اني مش مقتنع أساسا إن غبور ممكن يصلح حاجة في الضمان دة يجيلهم سكتة قلبية )
2- عيوب الصيانة في التوكيل :
حدث و لا حرج ..
يمكن الرجوع الى الموضوع الذي أشرت إليه لعدم الاطالة و - الدش -
3- مميزات الصيانة خارج التوكيل :
كتيييير
أولا حاتوفر تمن المصنعية الرهيب
ثانيا حاتتأكد من كل حاجة بتتعمل أدام عينك
ثالثا ( و دة الاهم ) مش حاتحس إنك بتنضرب على قفاك
مع العلم بان عندي ابن خالتي عنده ورشة لصيانة السيارات التويوتا و عنده فني على أعلى مستوى كان شغال في توكيل تويوتا و لو احتجت قطع غيار ممكن أعصر على نفسي برميل لمون و أشتريها من غبور و أمري لله
( لو حد يعرف حد بيبيع قطع غيار مازدا أصلي في اسكندرية ياريت يعمل معروف و يقولي بالله عليكم )
و على أسوأ الظروف و بحسبة بسيطة بافتراض إن عمو غبور رضي عليا و غيري قطعة غيار على حسابه في الضمان ( و دة شيء غير متوقع ) , و القطعة دي تكون بحوالي 600 جنيه , فهي لا تساوي دفعي لمبلغ حوالي 3000 على الاقل في 10 صيانات حتى وصولي ل 100000 كم
بالاضافة لأن مازدا شركة عريقة و معروفة بجودة الصناعة و احتمالي وجود عيوب صناعة مش كبيرة
ولا إيه رأيكم
أرجو الافادة من اخواني بالمنتدى

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]