قديم 13-08-2011, 02:49 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: الوثــــيقة الـــــرباعية قــــناة الــــسويس للـــــــتامين ( نوع متميز من وثائق التامين )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nazih مشاهدة المشاركة

إزيك يا أستاذ عمرو. رمضان كريم. بعد إذنك شوية إستفسارات كده:
1- أنا دخلت على موقع الشركة و حددت مبلغ تأمين 100000 جنيه وإتحسب قسط 483.33 جنيه
2- الإجمالى السنوى هايكون 5800 جنيه تقريبا. يعنى بعد 5 سنوات الشركة هاترد 25000 وتستمر فى إستثمار 4000
الأسئلة:
1- متوسط العائد بيبقى كام
2- هل معدل العائد بدون رد مبالغ كل 5 سنوات = معدله مع الرد؟
3- ما هى الأوعية الإدخارية والإستئمارية التى تستثمر فيها الشركة؟
4- هل من الممكن سداد القسط سنوى؟
5- هل فى شراكة مع بنوك بحيث إن القسط يتخصم من الحساب بدلا من توريده إلى الشركة؟
6- هل الشركة بتوفر خصم من الكريدت كارد ولا السداد لازم يتم نقدى؟

تقبل تحياتى ولك جزيل الشكر
السلام عليكم استاذى العزيز و كل عام و انت بخير
نجاوب على كل نقطة بالترتيب
1- ارباح الشركة 4.5 % سنويا على مبلغ التامين يعنى بالتقريب 75.000 جنية

2-طبعا لانك بتتحاسب انك حاطط فى الشركة 100.000 او مبلغ التامين يعنى انت بتاخد ارباحك على ال100.000 مش على قسطك و طبعا يحدث اختلاف هوة حضرتك انا بشغلك فلوسك و هية معاك يعنى فلوسك بتستفيد بيها مرتين دة نظام تامينى متعارف علية ممكن تراجعة مع الهيئة العامة للرقابة على التامين

3- الاوعية الادخارية عندك قناة السويس الملاحية المقاولون العرب بنك قناة السويس و كثر من مشروعات الشركة يعنى الفلوس بتدار فى مشاريع داخل مصر و كلها مشاريع مضمونة

4- ممكن تسدد القسط سنوى او نص سنوى او ربع سنوى

5- اى بنك حضرتك انت مشترك فية و عاوز تدفع من خلالة مافيش مشكلة لينا ارصدة و حسابات فى جميع البنوك

6- ممكن تسدد فيزا عادى

نيجى بقى لاهم شىء حضرتك ما اتكلمتش فية و هوة انك بتشترك فى وثيقة تامين بترجعلك 95% من الى دفعتة كل 5 سنوات يعنى بتامن و فلوسك معاك و لو لا قدر الله حصل وفاة بيتصرف مبلغ التامين كاملا ولا ينظر لاى مبالغ صرفت و دى ميزة رهيبة و الغالى ثمنة فية

عمرو احمد
01003388954