قديم 26-11-2013, 09:24 PM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold
افتراضي الوسيط التامينى

السلام عليكم .
انا لسه جديده فى موضوع التامينات . و عوزه احكى عن تجربتى و ياريت حد يفيدنى .
لما دخلت شركه التامين بعد ما قلت السلام عليكم لقيت اللى بيرحب بيه و بيقوللى تحت امرك يا فندم
قلت له انا عوزه اعمل كذا و كذا و كذا عادى ما هو واحد شكله شغال فى المكان
المهم بعد ما جاوب على اسالتى . قلت له طيب ممكن لو اى مطبوعه بالكلام و البنود اللى حضرتك قلتهالى علشان الى فى البيت يشاركونى الاختيار . و ذهلت من الاجابه . مفيش يا فندم . قلت له طب اى عقد مش ممضى ابص فيه كده عشر دقائق مع نفسى و ارجعهولك يا عمو . طبعا عمو اثرت فيه و قاللى و الله زى مانا شرحت لك كده هو انا حضحك عليكى ! الحقيقه معرفتش ارد على عمو كان نفسي اقولله على اساس ان احنا كنا فى الحضانه مع بعض ده انا حتى نسيت اسمك و ممكن لو شوفتك تانى فى الشارع معرفكش !!!
المهم حاولت افهمه ان المنطق بيقول ابص قبل ما ابصم قصدى امضى فرد رد هاااااايل و قاللى انك اول متقدمى الطلب و تدفعى القسط ( واخديتللى بالكوا انتوا ) تبقى تاخدى العقد و تقرايه براحتك !!!!!
و طبعا لانى مخلصه الابتدائيه من زمان ابنعم كانت من ام 5 سنين بس مقتنعتش !
حتى طريقه حسابه للقسط بيقعد يضرب على الاله الحاسبه و بعدين يرد عليه . طيب ممكن تبصصنى معاك يا عمو اعرف الحسبه ازاى ؟ يقوللى تقريبا كذا فى الميه . تقرييييييييييييييبا يا خراااااااابى و هو انا لما حاجى ادفع القسط حدفعه برضه تقريبا )))))))))
المهم بعد التجربه العجيبه دى و اللى حسستنى انى فى بلاد الواك الواك كان لازم اسال . حد عنده اى تفسير لاى حاجه انا كتباها ؟
الاهم من كده ان الشخص ده طلع اسمه وسيط تامينى او منتج . لكن احساسي الاكيد ان مكنش فى الى شفافيه خاااااااااالص . حد يقوللى ده توصيفه الوظيفى ايه ؟ و كمان سؤال . هو انا مينفعش اتعامل منى للشركه على طول ؟ من غير ماحد يعمل نفسه ولى امرى . انا معنديش مشكله خالص انه ياخد عموله اذا كان حيقدم لى خدمه . لكن حد يسمسر عليه و مالهوش لازمه لا .
شكرا .
و فى انتظار اى مساعده لافهامى الموضوع ده .

BEYOUR SELF