قديم 21-07-2009, 10:55 AM
الصورة الرمزية mohamedezat
mohamedezat mohamedezat غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man
التخصص العملى: Technical support
هواياتي: For all cars

mohamedezat has a reputation beyond reputemohamedezat has a reputation beyond reputemohamedezat has a reputation beyond reputemohamedezat has a reputation beyond reputemohamedezat has a reputation beyond reputemohamedezat has a reputation beyond reputemohamedezat has a reputation beyond reputemohamedezat has a reputation beyond reputemohamedezat has a reputation beyond reputemohamedezat has a reputation beyond reputemohamedezat has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عيوب الناس ال عيزة تدخل مشروع الايجار وعيوب شركات الايجار

كلام جميل جدا بس الاجمل لما نحكى واقع

انا بفضل الله تعالى كان عندى مكتبين لايجار السيارات وكنت معاهد نفسى انى اعامل الله قبل ان اعامل اى انسان وكثيرا كنت اجى على نفسى وماجيش على انسان

كنت بعامل اى سياره فى المكتب كسيارتى خصوصا انى كنت امتلك سيارتين
وكنت بعامل السائقين كاخواتى وكلهم كانوا كويسين والوحش بيبعد لانى كنت كويس معاهم

بالنسبه لموضوع العقود اولا انا ماكنتش باتعامل مع اى شخص غريب لان النظام اللى باتعامل بيه محدش كان يقدر يقبله الا لما يكون يعرفنى او سبق التعامل معايا

وهو نظام التشغيل بالنسبه

وده نظام انا شايف انه حلال ومش امار لانى باعتبر انى لما اخد مثلا العربيه من صاحبها كمثال بـ 3000ج
العربيه ممكن تعمل دخل شهرى 6000ج بالتالى انا ظلمت صاحب السياره

وممكن العربيه تعمل 2000ج كده انا ظلمت نفسى وظلمت من معى

نظامى كان العربيه بعد انتهاء الشهر يتم خصم مبلغ الصيانه الشهريه وومصاريف من اجر سائق وينزين ان وجد وهكذا وما تبقى يقسم بينى وبين صاحب السياره

ونظام اخر وهو الاتفاق بنسبه تشغيل وبتكون بنسبه 20%
مثال صافى السياره 6000ج نصيب المكتب = 600ج والباقى لصاحب السياره وهو متكفل بجميع المصاريف بما فيهم اجر السائق

بالنسبه بقا للعملاء انا بفضل الله بعد سنتين فى هذا المجال
جمعت عملاء معينين واقتصر التشغيل ليهم فقط عملاء دون مشاكل اغلبهم بالسائق ولو اى عميل جديد لابد انه ياخذ معه سائق او يكون تابع لشخص موثوق فيه

والحمد لله المشروع كان ناجح لسبب قله المصاريف يكفينى انى فخور ان اكتر مخالفات تم دفعها لسياره كانت 600ك وكثير من السيارات بدون مخالفات وكثيرا من السيارات اتسلمت فابريقه بالكامل

وقفلت الدنيا دى خالص لاسباب عديده منها اسباب خاصه واسباب عامه كمثال الحمد لله وجود وظيفه حكوميه وزواج وطفل والتزام فى العمل والتفرغ لتحمل المسئوليه

واتجهت الى مشروع تانى مش محتاج المجهود ده كله وربنا يوفقنى فيه

[SIGPIC][/SIGPIC]

التعديل الأخير تم بواسطة mohamedezat ; 21-07-2009 الساعة 10:58 AM