قديم 15-06-2012, 09:03 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي زيت الباور ستيرنج PSF-3

يا جماعة الخير.

أنا عندى ماتركس 2001. زيت الباور ناقص شوية وقلت أشترى وأزوده. اليوم كنت هشترى زيت مش عارف ماركته ولا نوعة وقالى الراجل انه 25 جنية. الحمد لله كنت ناسى المحفظة فلم أشتريه. ولما رجعت قلت أبص بصه على النت عن أحسن الأنواع ولكن لقيت الحكاية كبيرة يعنى مش كل العربيات بتستخدم نفس نوع الزيوت

فى الكتالوج بتاع السيارة بتاعتى وجدت ان الزيت المناسب للسيارة هو ( PSF-3) طبعا حاولت البحث عن النت للتعرف على كل ما له علاقة بزيت الباور. فلم أجد معلومات عن هذا النوع من الزيوت ما عرفته انه لم يعد ينتج وأن الكثير من أصحاب السيارات القديمة نوعا ما يبحثون على زيت بور ستيرنج مناسب يساوى هذا النوع من الزيت الذى لم يعد يستخدم.

فى ناس بتقول أن زيت الباور هو نفسة زيت الفتيس الأتوماتك. وبالعض الناس تقول أنه الزيت بتاع الباور بيكون أحمر وناس تقول لا دة لون صافى. ناس تقول Dextron II هو هو زيت PSF-3 وناس تقول انه Dextron III. أنا أحترت وقلت أسأل الناس الخبرة هنا يمكن يدلونى..

وياريت نعرف هل هناك أنواع من زيت الباور وما هى ههذه الأنواع وأفضلها للسياره

أقول لكم حاجة أنا حاسس أن كلمة PSF - 3 هى حروف اختصار لكلمة Power Steering fluid - 3 يعنى لم يحدد نوع زيت معين ولكن حدد درجته وهى 3. مش عارف اعمل ايه

متشكر جدا