قديم 09-03-2010, 05:51 PM
الصورة الرمزية ahmed el abiad
ahmed el abiad ahmed el abiad غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد سمير الابيض
التخصص العملى: مهندس ميكانكا انتاج
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الطريقة السليمة لقيادة كورولا MMT

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

ptmnlo123per122السلام عليكم
م.أحمد بصراحة طريقك وتناولك للموضوع بيبينو وبيقولوا حاجات كتير يمكن اكتر من الي تيوتا كانت عايزة تقوله بالفتيس الغريب ده.
أنا بحييك جدا وبشكرك جزيل الشكر على التحليل الرائع والإسلوب المتقدم لتناولك للموضوع.
ptmnlo123per144 بس للأسف فعلا إسمحلي أختلف معاك في الرأي أنا شايف إني مجرد الفتيس المانيوال العادي خالص كان هيبقى ارخص وأسهل في التامل من الأسلوب العجيب ده أصل أنا مش ممكن افضل مركز مع العربية علشان اعرف هيا ناوية تنقل إمتى علشان اخف البنزين علشان هيا تنقلptmnlo123per1106
ثانيا كان مجرد بس دراسة وتجربة شوية من شركة عريقة زي كرولا كانت ممكن توفر عليها البلبلة دي كلها وخاصتا غني الفتيس ده حاليا إتغير في موديلات 2010 وأفتكر مش هيرجع تاني.
بس فعلا ياجماعة مش عايزين ننسى إني الفتيس ده حل مشكلة كانا كلنا بنعاني منها في العربيات المانيوال والي هيا دواسة الدبرياج وكمان إدالك فرصة تسارع وعزم المانيوال ولكن يؤخذ عليه إني في حاجات تانية في السوق عملت نفس الموضوع وما اثارتشي نفس مشاكله.
بصراحة خطوة غير موفقة من شركة كان يفترض فيها الاصالة والخبرة وليها ثقة كبيرة مش بس في السوق المصرية لا دا كمان في الأسواق العالمية.
اولا دكتور اسلام السلام عليكم و على كل زملائنا الكرام

يا جماعة انا معاكم ان العربية ممكن تضايقك شوية فى الزحمة لكن و الله لو خدت عليها و محطتتش فى دماغك حتلاقيها عادى جدا و طبعا ده فى السرعة 20كيلو فأقل و ده بيرجع ان العربية بتجيب الاول مجرد بتقل السرعة عن 18كم تقريبا فعشان كدة بتحس برجرجة خفيفة زى ما تكون ماشى على على الاول فى المانيوال و طبعا ده مش عيب سوفت وير ده مشكلة حركة الفصل و الوصل فى الفتيس لان فى المانيوال اول لما تحس بالرجرجة بدوس دبرياج و بترجع تدوس بنزين و تترك دبرياج ببطء مرة اخرى علشان كدة التوكيل هيغير نظام فصل الفتيس(طقم الدبرياج) و بيأكد ان المشكلة دى حتنتهى و ان البضاعة حتوصل على اخر شهر مارس و انا اتكلمت مع قريب واحد صاحبى بيشتغل فى التوكيل و اكدلى ان التوكيل حيدى فترة ضمان على الفتيس اكثر من 3 سنين لحد ما تنتهى هذه الازمة و انا طبعا بتمنى كدة .
و على فكرة التوكيل عندة 2010 اوتوماتيك و mmt الاثنين موجدين لكن طبعا الاوتوماتيك اغلى علشان الله يسامحهم الناس اليمبيعرافوش حاجة عن العربية ادوها سمعة تمام لكن انا والله بحبها جدا و على فكرة العربية دى ثابتة على الطريق جدا جدا جدا يعنى اجرى على 230 على ضمانتى و الله يحاسبنى لو كنت بكذب عليكم يعنى ممكن تمشى على 200 و اترك طارة الدركسيون من ايدك بس خلى قلبك جامد.
فى النهاية بشكركم و انا معادى مع التوكيل لتغيير قطعة الغيار على اول ابريل والله حقولكم بصراحة لو فى تحسن و لا لا ومع العلم انى مرتاح فيها كده لكن لو فى احسن يبقى خير.و يا ريت لو حد غير طقم الدبرياج قبلى يبلغنا بالنتيجة و يبقى جزاه الله خير بس يكون غيرها فعلا و النبى بلاش التأليف و شكرا.
اخوكم احمد الابيض.