قديم 07-06-2012, 07:23 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
افتراضي رد: احذروا التامين عند كوتكت كار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mishoalex مشاهدة المشاركة

استاذ ابو هيما
موضوع شركه الجمعية المصرية للتامين التعاونى مشمعاك انت لوحدك دي كانت مع الكثيرو الكثيرمن العملاء و نحن كوكلاء لشركات التامين كنا بنعاني كثييييييييير جدا بسبب قله سعر التامين و قله الاقساط و قصاد ذلك قله و ضعف التعويضات و تكاد تكون منعدمه بشئ يقرف جدا و مش معني كده ان جميع شركات التامين تسلك نفس النهج بتاع شركه الجمعية المصرية للتامين التعاونى - يوجد العديد من الشركات المحترمه جدا في السوق المصر مثل مصر للتامين و قناه السويس و تشارتس و اميج
و مع كل احترامي لسعاتك معني ان حضرتك قمت بتامين سيارتك في هذه الشركه يبقي مالهاش حل غير اتنين
اولا لو كانت سياره حضرتك كاش فابلتالي قمت باختيار هذه الشركه لقله القسط التامين لانها كانت اقل شركه موجوده في مصر و مع احترامي الشديد اليك - لاتلوم غير نفسك
وثانيا لو كانت سيارتك تقسيط فابلتالي معرض السيارات هو الذي قام باصدار وثيقه التامين لسعاتك بدون اعطائك اي اختيارات لشركات اخري و السبب في ذلك العموله الكبيره التي كانت تعطيها هذه الشركه في ذلك الوقت و لا تهمها مصلحه العميل و الاهميه القصوي هيكيف تكسب من العميل اكبر قدر ممكن .
اتمني من حضرتك التاني و توخي الحذر عند احتياجك للتامين مره اخري .
و حاول الابتعاد عن هذه الشركات وثاق و اسكان و المصريه للتامين التكافلي
و نحن هنا في المنتدي كفريق عمل خاص بالتامين تحت امر حضرتك في اي استفسار او سؤال عن اي شركه تريد التعرف عنها و عن امتيازاتها و عن ظروف التعويض بها
أشكر حضرتك على تعليقك ولكن أحب أن أوضح حاجة أن التامين ماكنش بأختيارى لأنى كنت شارى قسط وأه من القسط ووجع دماغ القسط فعلأً أرهاب للنفس بعد أمنها كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم .
طب أنا هاقول لحضرتك على حاجة , انا بالصدفة كنت قاعد مع واحد صحبى وقعد يكلمنى عن التامين على الحياة ومزاياه وحاجات كتير أوى , المهم أعطانى رقم المندوب اللى وقع معاه واللى بالتالى أنا كلمته وجانى لحد عندى فى البيت وخد بالك أول شىء سألته عليه (هل من الممكن أنى أسترد قيمة الأقساط اللى دفعتها لو حصل أى ظروف فى أى وقت ولأ لأزم مضيى مدة معينة وبعدبن أستردها؟!! ), قالى لأ أنت ممكن فى أى وقت تأخد فلوسك ولكن فى الثلأث سنوات الأولى لو أسترديت الأقساط فهنخصم منك 6 % .
وحدث ماكنت أخشى , فبعد حادث تعرضت له , أتصلت به عشان أسترد أقساطى اللى دفعتها قعد يقول لى لأ ويتهرب منى ويقفل التليفون فى وشى , ومعرفتش أخد حقى غير بعد مارحت عاملت لهم فضيحة ولدرجة كان عاوزين يتصلوا لى بالجيش , بصراحة أنا قلت يا قاتل يامقتول وربنا كرم وخدت فلوسى بعد ما تأكدوا أن مندوبهم هو اللى وعد بكده , بس هما تعبونى كتير ..............!!!!!!
وعلى فكرة الشركة اللى أنا بتكلم عنها التانية دى ليها بردوا وزنها فى عالم التامين وهى شــــــركة دلـتــــــــــــا.
والله ومعلش مع أحترامى لكل السادة مناديب شركات التأمين وللجميع , والله والله ما بقيت أصدق حد خالص وكرهت كل شركات التأمين وحلفت أنى عمرى ما أأمن على أى حاجة أبداااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااً
أرجو أن ماحدش يزعل منى وكل واحد له وجهة نظره .

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله