قديم 02-11-2010, 05:23 PM
الصورة الرمزية Badr Salah
Badr Salah Badr Salah غير متواجد حالياً
من انا؟: عايش في ملكوت الله
التخصص العملى: محلل اقتصادي
هواياتي: مشاهدة الأفلام الأجنبية

Badr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant future
افتراضي رد: دروس مستفادة من حدثة عربيتي الماتركس

الجزء الثاني

بدأت الآراء تتدفق (تدلق) علية من جميع الأتجاهات <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com1- الباب يتصلح مفيش مشكلة اي يعني لما يتلحم من جوه<o:p></o:p>
2- هات باب جديد ورشه وريح نفسك اصله مش ها يرجع زي الأول<o:p></o:p>
3- هات باب إستيراد نفس اللون ومترشش العربيه<o:p></o:p>

قعدت مع نفسي وقررت انزل اجيب باب إستيراد من الحرافيين<o:p></o:p>

اتصلت بواحد سمكري في الحرفيين اخو الحلاق اللي عندي في العمارة وقالت له اسأل علي باب الماتركس الشمال<o:p></o:p>
اتصل وسأل وقلي لقيته يبدأ من 500 جنية وحتي 700 جنيه وسألت علي الجديد ولقيته يبدأ من 900 جنيه وحتي 1100 جنيه.<o:p></o:p>
أخدت واحد صحبي تاني يوم ( الأربعاء اللي فات) ونزلت الحرفيين وقعدت ادور وألف لحد ما وقعت في محل الحج حمدي بتاع الماتركس. الراجل ده يا جماعة محترم جداً وعنده كل حاجة إستيراد بتاعة الماتركس. دخلت عليه وقلت له عايز باب شمال راح قايم معايه ومدخلني علي 100 باب وقلي نقي لون عربيتك هو لون عربيتك ايه, قلتله تعالة اوريهالك اول ما شفها قلي العربية دي خليجي ولونها ها يبقة مختلف ( لونها فيراني) حتي لو لقيت باب فيراني ها تلاقي لونه مختلف يا فاتح شوية يا غامق شوية يعني كده كده ها ترشه. رحت متوكل علي الله ونقيت باب نضيف وقلت له بكام الباب فاضي يعني صاج بس ( لأن كل حاجة سليمة في باب عربيتي) قام قلي من الأخر (450 جنيه) رحت مديلة (400 جنيه) قلي ماشي دي ساعة اصتباحه. بعد ما فك كل حاجة في الباب طلبت منه يسبلي الشداد بتاع الباب والمجره البلاستك بتاعة الزجاج . قلي خد اللي انت عايزه يا بيه واي حاجة مكسورة عندك خدها مع اني متفق اشتري الباب فاضي. فعلاً راجل محترم لو حد عايز رقم تليفونه يطلبه مايتكسفش..........<o:p></o:p>

المهم ان الباب الإستيراد الفاضي طلع بـ 400 جنيه والباب الجديد ب 800 والقديم اللي اتكسر كان ها يتسمكر ب 200 جنيه ويرجع فبريكه ها ها هاها ......<o:p></o:p>

الدرس الثاني اللي اتعلمته<o:p></o:p>

اوعه تنزل مع صنيعي يشتري لك حاجة للعربيه حتي لو الصنيعي ده اخوك<o:p></o:p>

إلي اللقاء في الجزء الثالث<o:p></o:p>

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

نبذة صغيرة عن تقنية المستقبل (السيارات الكهربائية)
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...739#post315739

الماتركسوية يتفضلوا يتفرجوا علي صور ماتركس متظبطة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=42365

التعديل الأخير تم بواسطة Badr Salah ; 02-11-2010 الساعة 05:29 PM