قديم 25-10-2009, 02:06 PM
TOOLA TOOLA غير متواجد حالياً

TOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to beholdTOOLA is a splendid one to behold
افتراضي رد: لعنة عدم ثبات السيارة (يا فرحة ما تمت مع البورا)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة porto مشاهدة المشاركة

السلام عليكم.....
الاول الف مبروك على الجواز والعربيه مع انها متاخره
ثانيا انا معايابورا موديل 2000 اتوماتيك .العربيه ثابته جدا معايا ملفات وغرز وكل حاجه وفرامل ماشاء الله .
بس لو عاوزها تظبط معاك روح لحد بيفهم وخليه يشوف العربيه كلها مره واحد (عفشه ورى وقدام)
وانا بحكم تجربتى بكل المتخصصين فى الفولكس والتعامل معاهم انصحك انك تروح لهانى الى فى جسر السويس خلف حديقه بدر (الراجل دا فاهم اوى) . وعلى فكره اسمه هانى عصمت مش هانى سمير .وفيه فى نفس الشارع محمد سمير واحمد عزت .بس دا بجد الكنج بتاع الفولكس فى مصر .ودا عن عده تجـــــــــــارب .
وحاول تشوف زيت الفتيس . وخلى بالك من الكرتيره بتاعت زيت الموتور علشان واطيه جدا (انا بغيرها تقريبا كل 20 يوم)
بالنسبه للجنط انا عربيتى فيها جنط 16 اللى بتنزل بيه والكاوتش بتاعها 16 205/55
وبالنسبه للفات الموتور RPM متقلقش دا الطبيعى بتاعها علشان الفتيس 4 نقلات بس وصوت الموتور بيعلى بعد ال135 (كل البورا والاوكتافيا ال A4 كدا والتوليدو كمان) .
وربنا يحفظهالك و يباركلك فيها .
بورتو باشا,
الأول الله يبارك فيك و تشرفت بمعرفتك, أنا على فكرة رحت لهانى المشكلة بس انو علطول زحمة و عموما أنا راضى الحمد لله على الشغل التعمل فى العربية لغاية دلوقتى (مشكلة نقصان المياه و العفشة الامامى).
و سمعت عن موضوع وطيان الكارتيرة فعلن و بحرص على اد مقدر لكن مش فاهم ازاى بتغيرها كل 20 يوم (متهيالى ديه مشكلة فى تغييرها مش موضوع سهل)

بالنسبة للجنط و الكاوتش انتا الحمد لله أكدتلى المعلومة من حيث المقاس الاختارو لو فكرت فى ال 16 (مع انو هيكون مكلف حبتين بزيادة 1500 ج على الأقل لشارء الجنط و الكاوتش)

و أخيرا أرجو انها تكون بداية تعارف لو حتى نتقابل و نجرب العربيات, عموما فرصة سعيدة يا باشا و شاكر لردك (على فكرة أنا من مصر الجديدة و حاليا انتقلت لمدينة نصر بعد الجواز, يا ترى انتا جارنا ولا بعيد عننا) و يا ريت لو تبعت رقم تليفونك على الخاص أكيد هحتاج أسالك على شوية حاجات (لو مفيهاش مشكلة بالنسبة لك طبعا يا باشا