قديم 24-05-2010, 01:43 PM
الصورة الرمزية ramy01011
ramy01011 ramy01011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: HR Officer

ramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant future
افتراضي رد: كل ما يخص بيجو 307

السلام عليكم هحكي لكم حكايتي مع البيجو 3007 موديل 2006 من البداية للنهاية و انتوا احكموا
انا اول ما سافرت الامارات سنه 2006 اول ما طلعت الرخصة جريت جري و روحت اشتريت العربية زيرو كانت ايامها ب 54 الف و كنت طاير بيها فيها تقريبا كل الكماليات و كانت اول عربية زيرو اركبها في حياتي طبعا كل السنة اللي أعرقهم قالوا لي لا هات لك يباني احسن خصوصا الجو هنا موش بتاع بيجو خالص بس انا نفضت لهم و قلت لا الاوربي اوربي و دي بيجو يا جماعة المهم توكيل البيجو عندنا شركة النبوده للسيارات و بأمانة التوكيل بتاعها من احسن الحاجات اللي شوفتها في العربية دي
نيجي بقي لمميزات العربية
1- ثبات تحفة 2- رغم انها كانت اقل فئة لاكن كانت فيها كل الكماليات اللي الواحد نفسه فيها يعني جنط 15 4 زجاج كهرباء -فتيس اوتو استرترونك كاسيت سي دي - مثبت سرعة - طارة ملتي فنكشن.
3- عربية تحس و انت فيها بالامان بجد و دي كانت احلي حاجة فيها
4- وسع داخلي تحفة 5- شنطة بجد عمري في حياتي ما شوفت شنطة عربية بتشيل زيها و مع ميزة ان الكراسي الخلفية بتنتوي و ان الشنطة طويلة كمان بيخليها بجد تحمل حاجات كتيير اوي.
5- عفشتها قوية جدااا.
نيجي بقي للعيوب و اة من العيوب
1- عربية تكيفها زباااااااااالة و متزعلوش مني في الكلمه بس بجد تكيفها سئ جدا رغم المفروض ان العربية مواصفات خليجي.
2- سخونية العربية و الفيوزات اللي ضربت تخيلو كنت ماشي بيها و مرة واحده لقيت مؤشر الحرارة وصل للاخر و العربية وقفت خالص مرة و احدة طبعا بما اني كنت في الضمان كلمت التوكيل و بعتوا لي عربية شالتها من مكانها و روحت استلمتها منهم بعدها بيومينو قالوا لي كل موديلات 2006 و 2007 نازلة بنفس العيوب.
3- الفتيس بجد زي الزفت كل شوية احسن زي ما تكون العربية بتنط عارفين زي لما في المانيوال بتشيل رجلك من الدبرياج مرة واحدة و انت بتنقل فالعربية تنط منك ده كان بيحصل معايا و انا ماشي عادي في امان الله و بردو مرة راجت واقفة خالص و بردو جم شالوها وودوها التوكيل و فضلت هناك اسبوعين و قالوا ان فيه قطة في الفتيس لازم تيجي من فرنسا و الحمد لله اني كنت في الضمان لاني عرفت بعد كدة ان تمن القطعة دي 15 الف درهم. المهم بعد ما اتصلحت و بعد فترة حسيت بنفس الرجه تاني و كنت خلاص قفلت من العربية فقمت بايعها و عارفين خسرت في تمنها كام ؟ بعتها ب 30 الف درهم و كان باقي عليها للبنك لسة 40 الف يعني بعتها و دفعت من جيبي للبنك 10 الاف درهم عارفين واحد صحبي كان معايا ايامها و كان شاري سيفك 2006 ب 55 ألف بعد ما اشتريت عربيتي بكام يوم و باعها بردو بعد ما بعت عربيتي بس علشان كان عايز يغير عارفين بعها بكام باعها ب 45 الف تقريبا كسب فيها.

علي فكرة انا لما اشتريت عربيتي كان فيه معايا 4 جايين معايا من مصر لفرع الشركة هنا في الامارات و الاربعة اشتروا زيي البيجو واحد جاب اخت بتاعتي وواحد جاب الفئة الاعلي و دول كانوا بيقكروا زي حلاتي 4 سنين و ينزلوها مصر و 2 جابوا رقم واحد اللي هيا 2000 سي سي عايز اقولكم و الله دلوقت ولا واحد فيهم معاة العربية دي كلهم باعوا العربيات لمشاكل كلها عيوب تصنيع و للامانة واحد بس فيهم راح باعها للمعرض و أشتري 308 بس علشان ميخسرش و علشان التوكيل اقنعه ان 308 احسن.
المجمل يا جماعة بجد 307 عربية حلوة و تشد العين اة بس بجد عربية مشاااااااااكلها كتير اوي اوي و ده عن تجربة ليا و 4 اصحابي لعربيات من الزيرو ا و لحد 55 الف و فيهم ناس لحد 70 الف.
و كلهم دلوقت و لا واحد فيهم معاه