قديم 08-10-2012, 10:30 AM
melsheshtawy melsheshtawy غير متواجد حالياً

melsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nice
افتراضي رد: هام وبعد التجربة: طريقة ضبط حساسية جهاز الإنذار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hammad مشاهدة المشاركة

الأخ الكريم لقد قمت بتنفيذ خطواتك كلها ولكني وجدت الآتي:
1- بعد تنفيذ الخطوة الثالثة لم أجد اللمبة الحمراء ضوئها ثابت ولكن تنور وتطفي.
2- نفذت باقي الخطوات باستخدام الريموت يعني بعمل lock من الريموت وقمت بفتح الباب مرة واحدة وثبت علي كدة زي ما حضرت قولت.
3- عند محاولة فتحي الباب بدون اي مفتاح أو ريموت لا اسمع صوت الانذار ولكن عن فتحي الباب بالمفتاح ثم افتح الباب اجد صوت السرينة اشتغل ولا يقف حتي اضغط علي unlock من الريموت أيضا والسرينة شغالة حاولت اشغل العربية مستجابتش للتشغيل لغاية م صوت السرينة وقفته من unlock
4- يا ريت تقولي ايه الغلط اللي وقعت انا فيه أو الخطوة اللي نسيتها انا نت عايز اخلي الانذار يشتغل بمجرد ان اي حد يفتح الباب من غير مفتاح السرينة تشتغل واسف علي الاطالة
أخى الكريم
أود أن أخبركم بأننى أثناء التجربة وقعت فى عده أخطاء قبل أن أصل إلى النتيجة السابقة سوف أضعها أمامكم الآن لعدم تكرارها وهى
1. قمت بالتجربة عن طريق وضع المفتاح فى الكونتاكت مباشرة بمجرد دخول السيارة وهو مالم يسمح بدخول السيارة وضع مانع السرقة من الأساس فكانت جميع الخطوات التالية كأنها لم تكن
2. قمت عند فتح وغلق الكونتاكت بمحاولة إرجاع المفتاح إلى Lock وليس Acc وهو ما توقفت معه الخطوات وكأن شئ لم يكن (إبدأ من Lock وهو وضع المفتاح عند دخول الكونتاكت ولكن عند الفتح والغلق إترك المفتاح يعود حتى Acc فقط)
ومن واقع التجربة إليك بعض المشاكل التى قد تكون حدثت وهى
1. فتح وغلق الأبواب فى المرة الأولى (مرتين) يكون خلال 10 ثوانى من إنارة ضوء الأنتظار إللى هو هينور بعد وضع المفتاح فى الكونتاكت (تأكد من الغلق جيدا عن طريق نور الصالون)
2. فتح وغلق الكونتاكت يتم بشكل ليس متعجل وليس بطئ (إنتظر بعد إنارة العدادات حتى يرتفع عداد السرعة و والأر بى أم وينخفض (وبتلاقى صوت كده زى ما تكون بتقوم كمبيوتر) إنتظر حتى سكوته ثم أغلق الكونتاكت وهكذا كل مره
3. تأكد من كل ضغطة Lock تم الإستجابة لها عن طريق صوت الزمارة (عد على هذا الأساس) وإللى ما تسمعهاش متتعدش
وأخيرا أنا منتظر نتيجة التجربة مرة تانية وضرورى تطمنى عملت إيه