قديم 27-01-2011, 09:42 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: - رحلة العودة - مغامرات أبو كمال فى الصحارى و الجبال بس المرة دى من مصر للكويت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

أقصد انك تمشي من الطريق الاوسط ( الخرج - الرياض - ضبى ) معرفوش بالتفصيل لكني اظن فيه طريق كده ممكن تراجع خرائط جوجل

عقبال الحج ان شاء الله
اما عن كلامي انك تيجي السويس او سفاجا فده علشان تتفادي المطبات الخطرة في طريق نويبع ويبقى الطريق من السويس او سفاجا اقرب واوسع وخدمات افضل
اما بالنسبة لموضوع عربية هنا في مصر فليها حلول منها على سبيل المثال
1. انك تاخد عربية بالايجار عداد مفتوح الفترة اللي تحتاجها ( هتبقى مشكةل طبعا لو قررة مشوار فجأه لكن لو مشوار مترتب او مصيف هتبقى اسهل
2. تقدر تتفق مع سواق تاكسي يكون جاهز في فترة وجودك مصر بدل ما تقف وتستني وتتفق لأ هو شخص واحد موثوق فيه ومضمون وقت ما تحتاجة
3. انك تاخد عربية صغيره بنت حلال على القد مش لازم كابريس ايجار برضة فترة اقامتك كلها لكن هتبقى اوفر من موديلات حديثة الا بقى لو كان لازم عربية امكانياتها عاليه
والله يا باشا انا جربت الايجار قبل كدة و كانت عربية طالع عينها كنت مأجرها شهر ماستحملتهاش و رجعتها بعد يومين .....

اما عن التاكسى فهو ده البديل الامثل و ربنا يسهل والاقى حد كويس أو الاقى عربية ايجار بنت حلال

ببص دلوقتي على جوجل
لقيت فيه طريق من حفر الباطن للرياض ( شمال الرياص وبعدين فيه طريق للطائف ثم مكة ( عمرة ) ومن مكة طبعا طريق جدة ومن جدة اللانش السرع لسفاجا او السويس
ايوا يا باشا بس دى لفة جامدة قوى

طبعا الرحلة من جدة لسفاجا او من جدة للسويس في العبارة بتكون وقتها اطول تقريبا 10 ساعات بس في خلال الفترة دي بتريح فيها وبتاخد وقتك علشان تقدر تكمل بعد ما توصل البر تاني ان شاء الله
عارفها يا باشا الرحلة دى و ربنا يستر علينا من العبارات اللى بتغرق .. و بيبنى و بينك انا افضل اتعب شوية زيادة و اقضى ال 10 ساعات نوم دول فى بيتى

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!