قديم 19-06-2012, 01:39 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed AlGamal مشاهدة المشاركة

الف الف شكر يا باشا على الشرح الوافي الكافي و على الرد والاهتمام بس معلش هتقل عليك و هاتناقش معاك في حاجتين كمان

جزء بسيط :O يا باشا انا متوقعتش ان حد هيبقى عنده طولت بال و ترحيب كده ده انت شرحت كل حاجة و بزيادة كمان .. انا ما توقعتشحد يرد عليا اصلا .. بشكرك الف مرة تاني وانا شايف انك تعمل موضوع لوحده تحط فيه الشرح الرائع ده

:GR OWIN~12:
لا شكر على واجب

1- ممكن فعلا تهدي من غير فرامل، بس انا قصدي ان الفرامل بردو مش هاضرك في حاجة زي كده.
مش عارف اذا كان ده في كل العربيات ولا لأ، بس انا كنت بنزل لحد 40 بالرابع بالفرامل بس من غير دبرياج، وبرجع ازود بنزين تاني وهيا الرابع وكان كلو تمام.

2- العربية اللي تعرف تعمل زي عربيتك تبقى مية مية وزي الفل، بس ميكونش حد لاعب في السلانسيه
قصدي يعني ان ميكونش حد لاعب في العربية ومخليها وهيا واقفة تاخد بنزين اكتر من الطبيعي
انا بقيس حاجة زي كده بان عدد لفات الماتور والعربية مبتتحركش وانتا مش لامس البنزين يبقى اقل من 1000/دقيقة

3- انك تهدي بسرعة او تهدي بالتدريج معتقدش انها هاتفرق بحاجة، الموضوع كلو بيعتمد انتا بعد ما تهدي هاتبقى سرعتك كام؟ وايه الترس اللي انتا عاوزو على السرعة دي؟ سواءا بقى وصلت للسرعة دي في 5 ثواني ولا دقيقة مش هاتفرق
انا زي ما قولت لحضرتك الرابع عندي كان ممكن يجيب من ال 40، فكتير مثلا اكون ماشي بسرعة (120 مثلا) وتحصل مفاجأة قدامي اروح دايس فرامل بقوة شديدة والعربية تسحف كمان شوية وبعدين العائق اللي قدامي يتشال او يروح لحاله فاشيل رجلي من على الفرامل والاقي سرعتي لسة 50 مثلا، ارجع ادوس بنزين تاني من غير ما ادي الغيار التالت حتى
انتا تعرف ان العربية مش عاجبها الغيار اللي انتا فيه وعاوزة غيار اقل لما تلاقيها بترجرج كده وهاتبطل اهو، ده معناه انك لازم تدوس دبرياج وتدي غيار اقل. وطبعا مع الخبرة والسواقة كتير، هاتعرف حدود كل غيار في عربيتك قد ايه ومش هاتخلي عربيتك توصل للحالة دي.

4- انا عارف ان كل الناس بتقول لازم تشيل رجلك من على الدبرياج وحدة وحدة، وانا فعلا لما بدأت اسوق كنت بعمل كده، بس مع الوقت هتلاقي ان موضوع تغير النقلات ده مش هايخد منك ثانيتين بالكتير
ولو جمدت قلبك شوية هتلاقي نفسك علمت نفسك بنفسك ازاي تشيل رجلك من على الدبرياج مرة واحدة وتفرك بالعربية وانتا طالع من اشارة مثلا

5- قصدي يعني ان طول ما انتا مش دايس البنزين، تبقى متأكد ان مافيش حاجة بتشتغل ضد الفرامل. عمر الماتور ما يحاول يعاكس الفرامل الا اذا كنت قاعد تديله في بنزين
ولذلك دايما بنستخدم رجلينا الشمال للدبرياج بس، واليمين للبنزين أو الفرامل. عشان مهما حصل ما تعرفش تدوس الاتنين مع بعض

6- الدبرياج للاخر مع شوية بنزين مش مصيبة اصلا، الدبرياج نص نص هوا اللي بخلي الاسطوانة تتاكل على المدى البعيد

يا باشا انا معملتش الا واجبي كفرد من افراد مصر موتورز،
وبالنسبة لموضوع جديد، فانا شايف ان لما المعلومات كلها تكون في مكان واحد هاتبقى افضل واسرع للوصول

عندي بس نقطتين عاوز اقولهم في الاخر
انك تهدي العربية بسرعة او بالتدريج بتفرق في عمر الفرامل جدا
لو انتا شايف الاشارة حمرا مثلا من بعيد، وبدأت تهدي من قبليها بكيلو، احسن بكتييييييييير من انك تيجي في اخر 10 متر وتهدي مرة واحدة
في الحالة التانية تيل الفرامل بيتاكل اسرع
النقطة التانية: انا بالنسبالي انا كشخص (دي طريقتي الشخصية مش عاوزها تأثر عليك) اغلب المرات اللي بستخدم فيها الفرامل بستخدم معاها الدبرياج، سواءا هاهدي قليل ولا كتير، بسرعة ولا براحة. ده بيرجع اني مبحبش صوت الماتور اللي على الفاضي ده، وكمان بحب ادي لنفسي حرية اكبر لأن ببقى غالبا مش عارف انا هاهدي لغاية فين، وحتى لو هديت حاجة بسيطة بحب اسقط غيار عشان يديني قوة دفع اكبر.

I love my MaDa