قديم 01-01-2011, 01:04 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اخيرا ..... و بعد طول انتظار تقرير و تجربة و تقييم للسيارة مازدا 3 2010 (الجزء الأول )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

وعدت فأوفيت تسلم ايدك بجد على التقرير الجميل ده ويااااااااااارب ياااااااااااارب يباركلك فيها ويهبك خيرها ويكفيك شرها

التقرير عموماً ممتاز وان كنا لسه طماعنين فى اجزاء تانية

فى رائى الشخصى المازدا الجديدة ديه لا يعيبها الا الشكل الجديد نفسه اللى بحس ان الشكل القديم اجمل خاصة ان الشكل الجديد المقدمة بتاعتها بشوفها كوميدية شوية يعنى كان العربيه بتضحك او كانها وجهه كارتونى لاحد الشخصيات الكرتونية لكن القديمة اكثر شراسه فى شكل التصميم (رائى شخصى بحت)
بالاضافة للاتساع الداخلى وفروق الكماليات لكن اى حاجة غير الشكليات ديه التفوق فيها للمازدا انا متأكد
منتظر انطباعاتك عن اداء العربيه واستهلاك البنزين والعفشه من حيث المرونة والثبات وطبعاً طبعاً اخبار الصيانة فى الوكيل وقطع الغيار ربنا ميحوجك ليها ابداً ان شاء الله

اخيراً اتفق معاك فى الاستغراب من تجربه ابو الاسعاد (حبيبى)
انا جربت الكرولا والاسبيرانزا والاتنين حسيت ثباتهم فى المنوارات ضايع وعلى العكس العربيات اللى لقيتها مميزة فى الفئه ديه كانو النيسات تيداً والمازدا 3 القديمة والسيفيك طبعاً
لا الكرولا ولا المتسوبيشى ولا اى عربيه كورى او صينى اديتنى احساس بالثبات فى المنحنيات زى التيدا والمازدا والسيفيك
نورت الموضوع يا أستاذ وائل (أبو نورا + جودي )
تقييمك للموضوع شرف ليا , بس دي مجاملة ولا بجد؟؟
أنا كان نفسي أعمل حاجة أحسن من كدة بس الوقت و الامكانيات لم تساعدني
معلش خاختلف معاك شوية في موضوع الشكل دة لأن الشكل الجديد عاجبني أكتر ( مسألة أذواق )
بالنسبة لباقي التقرير إن شاء الله ناوي أكمله بس ادعولي أعرف , و طبعا حايكون مليان بالانطباعات
بالنسبة للتوكيل أنا عامل 1000 كم دلوقتي و ناوي أروح التوكيل خلال الأسبوع دة إن شاء الله و حابلغكم بس ادعولي ربنا يسهل هناك لأن دي أول مرة أتعامل مع توكيل
فعلا المازدا و السيفيك من أحسن السيارات ثباتا في الفئة دي بس أنا رأيي إن السيفيك تتفوق لأنى أوطى شوية زيادة , و أنا ركبتها كتير مع واحد زميلي في الشغل لكن بدون قيادة
شكرا على ردك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

تقرير جميل (الجزء الاول) ومستنيين الجزء التانى
العربيه ماشاء الله لاقوه الا بالله شكلها رائع وفيها تجهيزات لكل ماتتمناه بيتهيالى مش هاتعوز اكتر من كده
مبروك ياعلى باشا ومستنى الجزء التانى عشان العربيه دى شدانى قوى
الله يكرمك يا باشا
قريبا ( بالأسواق ) الجزء الثاني إن شاء الله
أنا فعلا مش محتاج أكتر من كدة في العربية الحمد لله
على فكرة
تقريرك عن السيارة من الأسباب الرئيسية اللي خلتني أفكر فيها
جزاك الله خيرا

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]