قديم 11-10-2010, 04:24 PM
aboelesaad
Guest

افتراضي رد: عيوب بالجملة في سبرانزا a113 زيرو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egypttoc مشاهدة المشاركة

سلام عليكم

معلش استحملوني يا جماعه اصل ال 50 باكو اللي معايا غاليين عليا شوية علشان كدة عملت موضوع تحويشة عمري في اسبرانزا ولا لادا و الناس نصحتني بالاسبرانزا قلت اروح اشتريها
رحت التوكيل بتاعها اللي في احد المحافظات بدون ذكر اسماء اتفرج عليها

و للعلم انا جاهعل عربيات مبعرفش اسوق ولا بفهم فيها اصلا قلت اتفرج علي العربية اللي حدفع فيها دم قلبي وجدت الاتي

1- التالبلوة الوسطاني مش متقفل صح نهائي يعني كل جزء فية مفارق من ناحية و زيادة من ناحية و كمان تحس انهم بيتلخلخوا

2- الزراير من خامة بلاستك ضعيفة جدا جدا هي عربية ب50 صح لكن مش لدر جة يوفروا ربع جنية فرق بلاستيك نضيف للطابلوة

3- دهان الباغه بتاع الطابلوة بيتقشر بسهولة و عرفت كدة لاني شفت اجزاء متجرحة منة و بتوحي انة مش حيقعد شهر و حتلاقية بس زي الموبيل الصيني بعد ما يتجرح

4- الكبوت الامامي من ناحية قافل كويس و الناحية التانية لا

5- الجوانات الكاوتش بتاعه الزجاج و الابواب مش ثابتة في مكانها وواضح ان خامتها رديئة و ان بعد كم قفلة في الباب حتقع لوحدها

6- الكراسي مش مريحة نهائي اعتقد بتاعه الماروتي اريح منها و واضح ان خامة الفرش تعبانة و التنجيد بتاعها سيء لدرجة اني مستحملتش اقعد فيها كم دقيقة

7- العداد بتاعها كان عامل 375 كيلو !!!!!!!!!!!!!!!

8- فتحت الكبوت لقيت وش الموتور بلاستيك و دي اول مرة اشوف عربية موتورها اجزاء منة بلاستيك و نفس الماتور بتاعها بشوف صورة علي النت بيكون معدن بالكامل

دة اللي ان شفتة. نيجي للكدب بتاع الموظف

1- بيقولي العفشة و الماتور ماليزي ( اصلة شاف الفيل اللي كنت راكنة علي الباب)
2- بيقولي انها زير مش 375 كيلو و دة بسبب ان المصنع بيجرب موتور العربية الاول
3- بيقولي انها استيراد من الصين و مفيهاش مكونات مصري و مش بتتقفل في مصر ( مفكرني هندي)
4- كل ما اقولة عيب فيها يقولي اصلة علي قد تمنها هو يقصد تمنها في الصين ابو 35 الف جنية ولا تمنها بعد ما صنعوا 40% منها في مصر بجودة اقل بكتير من الصيني و رفعوا سعرها الي 50 الف؟

و كل دة يا جماعه و انا مبفهمش في العربيات و مبعرفش اسوق

السؤال بتاعي دلوقتي

1- هل كل العربيات الزيرو فيها العيوب دي كلها ؟
2- اذا كان التقفيل سيء من الخا رج فما بالك بالداخل و المكونات ؟
3- العربية دي تعيش عمر افتراضي زي اللادا او الشاهين او حتي اللوجان ؟
4- هل المشاكل اللي قلتها عيب في العربية دي بس ولو شفت في معرض في بلد تانية حتبقا العربيات عدلة شوية؟
بتهيالي حضرتك اتصلت بيا و قعدنا دردشنا كتير عنها

مش عارف حضرتك روحت فين و مين قالك كده عليها او حتي ازاي انت شوفتها كده

عموما مع احترامي ليك العربيه مش كده
وعلي فكره لو الي شوفتها كده فعلا يبقي دي عيوب تقفيل واضحه و من حقك متشترهاش لان انا مش دافع في عربيه عشان اصرف عليها

وعلي فكره عدد الكيلو مترات دي عشان الشحن لان هما بيجوبوها سواقه مش علي عربيات شحن عشان ميكلفكش فلوس زياده تمن الشحن علي عكس تماما البلاد البعيده زي اسوان بيزود ب 6 الاف فوق تمن العربيه تمن شحنها لان لو اخدها سواقه كده العربيه هتدخل في صيانه الالف و صابحها لسه مستلمهاش

ولو احتاجت حاجه انا تحت امرك حضرتك

وتقبل تحياتي