الموضوع: speranza A113
قديم 15-05-2009, 01:17 PM
humhum humhum غير متواجد حالياً

humhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nice
افتراضي رد: speranza A113

بما اني منضم حديثا لعائلة اسبيرانزا 113
وعايز اقول لك اني كنت شديد التردد
يعني انا بعت عربيتي من رمضان اللي فات !! وقعدت 7 شهور من غير عربيه ، صرفت فيهم مليارات الدولارات على التاكسيات
بص يا سيدي ، انا احتمال كبير جدا اسافر في نهاية الصيف ده ، ولهذا كان الاختيار هو 113
لأنه ماسكه سعرها نسبياً في السوق
يعني انا بشوف كسر الزيرو بتاعها ب48 و 47.5
وموديل 2008 منها ب 46 لحد 42 (لو حالته متبهدله شويه)
وده يعتبر كويس من وجهة نظري
لأن الطبيعي ان السياره بتنزل 5 الاف مجرد ماترخص ، طبعا سيبك من اللانوس والفيرنا واللانسر لأن دول خارج اي منطق او قانون طبيعي يعني اللانسر ممكن تجيبها زيرو ، وبعد 10 سنين مثلا تبيعها بتمن اكتر من اللي جبتها بيه
فبعيدا عن التلات سيارات دول
تقدر تقول انها ماسكه نفسها في السوق ، وعليها طلب أكثر من ال 1600 حتي
المهم
ان شكلها مألوف ، يعني انا كنت في السوق بشوف عربيات أصحابها واقفين يشرحوا للناس ايه نوع العربيه ، وان ليها قطع غيار أو انها شبه مش عارف موديل ايه في الياباني !! والعربيات دي طبعا بتبقى صعبه قوي في البيع ، انما ال113 معروفه ، ومتواجده في سوق المستعمل بشكل ملحوظ

ارجو اني اكون قدمت لحضرتك صوره مفيده بالنسبة لموضوع السوق

اما موضوع قطع الغيار
فمش ح اقدر افيدك فيه قوي بشكل صادق ، لأني محتكيتش بيه لسه ، انما عموماً الانتشار الواسع ، والتاكسي ، ح يخفضوا قطع غيارها اجباري ، لأن في اول ما نزلت العربيه مكانش ليها قطع غيار غير في الوكيل ، وطبعا اسعاره نار ، دلوقت - على ما اسمع - فيه بدائل كتير
(يعني اسمع مثلا ان تيل الفرامل الأمامي هو نفسه تيل الريجاتا اللي ب30 جنيه !!! في ناس بتجيبه وبتنفض للتيل الأصلي ابو 150)