قديم 19-05-2011, 04:24 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
نقاش رد: عربية تقيلة ولا خفيفة؟؟؟ طبعا الخفيفة أحسن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

فى التصادم , السيارة الثقيلة لا تتأثر كثيرا فى هيكلها الخارجى لانها تنقل الصدمة لكل جزء فيها , فمثلا عند تصادم سيارة ثقيلة فى جدار , من الممكن ان تجد ان مقدمة السيارة لم تتأثر كثيرا ... الا انك من الممكمن ان تجد الفوانيس الخلفية تحطمت !!! ناهيك عن الصدمة القوية التى سيتعرض لها الركاب
اما السيارة الخفيفة الوزن , فستجد ان الاجزاء الامامية ستمتص الصدمة
أنا لاحظت أنك راكب عربية 4×4، والكلام اللي انت بتقوله فعلا حقيقي، بس ده له سبب، إن العربيات الـ4×4 مبنية على شاسيه، وهو ده اللي بيخللي العربية قوية وتتحمل، زيها زي عربيات النقل والميكروباص، إنما العربيات الصغيرة أو سيارات الركوب بشكل عام مبنية على هيكل أحادي (علب) وده بيبقى أخف في الوزن بس أضعف طبعا، وممكن يتعمل فيه أماكن ضعيفة عن قصد لامتصاص الصدمات في الحوادث بحيث ما توصلش للركاب بشكل قوي، وده يمكن اللي بيخللينا نشوف الحوادث المتوسطة ممكن تدمر العربية بس في سبيل إن اللي جواها مايموتش

بس مش هو ده اللي كان قصدي عليه
أنا كنت عايز أقول إن تصميم السيارة له عامل مهم قوي في ثباتها وبالذات نسبة ارتفاعها إلى عرضها اللي بيأثر بشكل مباشر على مركز الثقل فيها، بص على الصور (معلش الصور أنا عاملها بنفسي)، ولاحظ الفرق في مركز الثقل، الموضوع ده مهم جدا

Car Height.GIF

Car Width-Height.GIF

لإن ارتفاع مركز الثقل بيخلي العربية تميل في الملفات ، وده ممكن يخلي العربية تقلب بسهولة

ولسه حكمل بعدين....