قديم 04-05-2012, 08:16 PM
الصورة الرمزية mshamy
mshamy mshamy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Executive Management
هواياتي: Cars & PCs

mshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ناوي اشتري باسات 2009 ومحتاج استشارة اهل الخبرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Webmaster مشاهدة المشاركة

شكرا ليك يا باشا بجد علي الرد السريع دة
بس انا مشكلتي كلها في حكاية البنزين يعني لو علي كلام حضرتك 80 لتر يعملو 750-850 كم دة كتير بالنسبة لسعر البنزين العالي لاني كان معايا تويوتا كورولا كنت بحطلها بنزين 92 كان 20 لتر بيعملو حوالي230-250 كم يعني اكتر من الباسات دة غير ان سعر البنزين اقل .. عشان كدة كنت عايز اتأكد من حضرتك من حكاية البنزين دي بالظبط
حتي البيانات اللي حضرتك كاتبها عن العربية في موضوع قديم ليك كان 100 ك يستهلكوا حوالي 6.6 لتر بنزين
لا شكر على واجب
فعلا الإستهلاك المثالي هو 6.6 لتر لكل 100 كيلو
بس الإستهلاك الفعلي - وده من واقع عربيتي - في المتوسط 7.9 لتر لكل 100 كيلو
وزي ما قلت لحضرتك في عوامل كتيره بتتحكم في استهلاك البنزين منهها على سبيل المثال لا الحصر الظروف الجوية و الحركة المرورية و طريقة قيادة السائق و مدى صلاحية السيارة و محركها و حساساتها ...

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم‏(‏ إن لله عبادا اختصهم بقضاء حوائج الناس‏,‏ حببهم إلي الخير‏,‏ وحبب الخير إليهم‏,‏ هم الآمنون من عذاب الله يوم القيامة‏).‏