قديم 01-03-2012, 11:05 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كما وعدت (الأختصارات الجمركيه لطرق الشحنEXW, FCA, CPT, CIF,DAT, DAP, DDP, FOB) أخر تعديل للقانون الدولي للشحن incoterms-2010(ممنوع الأقتباس لأي منتدي بدون أذن أداره مصر موتورز)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Felefel Ahmed مشاهدة المشاركة

وأنا ألي عمال أحضر لباقى الموضوع :fun_wallba sh: وأقول لنفسي هو ليه مفيش حد بيعلق أو مبسوط
بس يا أبو الشوق انتا معاك حق
انا عايز سنه علشان أترجم + ألي هيستخدم الكلام ده لازم يستخدمه بالأنجليزي (مفيش اجانب بيتكلمو عربي)
ما علينا انا فكرت ولقيت ان اعمل كلمتين وبس كمعلومه
وهكتب ألي ممكن الشخص العادي يستخدمه مش 10000000 طريقه

FOB
,ديه معناها
بالنسبه للجمرك = قيمه المنتج من المصنع
بالنسبه للبائع = اديلوه البضاعه فى الميناء (ومليش دعوه)
بالنسبه للمشتري =
- أحاسب شركه الشحن ألي البائع شحن عليها (طبعا الشغل الصح أنى اظبت شركه شحن معاه قبل ما يشحن) + كل السلطات لغايه متدخل البلد (تفريغ + مستخلص + ضرايب جمارك.......كله)

CIF
بالنسبه للجمرك = القيمه ألي بيتحسب بيها الضريبه الجمركيه
بالنسبه للبائع = أسلم البضاعه علي حسابى حتى ميناء المشتري المتفق عليه
بالنسبه للمشتري = أول البضاعه ما توصل أبعت المستخلص بتاعى ويبتدي الدفع علي حسابى من أول المستخلص والجمارك (فى بلدي) الي اخره
طبعا لازم استلم اوراق الشحنه من البائع علشان اخلص فى الجمرك ويفضل انها تكون موثقه
الأوراق المطلوبه عموما هى (فاتوره الشحن + شهاده المنشأ)
طبعا أحلي تظبيط انك تقول للبائع هاتلي فاتوره ب كذا ووثقها وأي مشكله فى الجمرك هوا ألي يلبس (طبعا محدش بيلبس)

DTD
التسليم من الباب الي الباب
يعنى بتطلب حاجه وتجيلك حتى عنوان تحدده
بس هنا البياع بيدبحك يعنى لو هو متوقع يدفع فى اليله ديه 1000 جنيه هيفوترك قبل الشحن ب 5000

EXW
EX Work
يعنى انا المشتري بستلم البضاعه فى مصنع او مخزن البائع واتحمل كل المصاريف والترتيبات حتى وصول الشحنه بلدي ودخولها من الجمارك

دول أهم المصطلحات ألي الأنسان العادي ممكن يحتك بيهم غير كده لازم يكون متخصص

الله ينور عليك
بس CIF معناها تسليم البضاعة فى ميناء المشترى شاملة التأمين عليها وده الفرق بين الـ CIF والـ C&F
ففى حالة C&F التسليم فى ميناء المشترى بدون تأمين على البضاعة