قديم 14-07-2011, 02:23 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه العدد الاساسية اللازم وجودها مع سائق السيارة للظروف الطارئة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس مشاهدة المشاركة

متابع وياريت حد يقولنا
انا عن نفسي
1- مفتاح عجل او صليبه
2- كوريك لرفع العربيه (الافضل نوع تمساحه)
3- مفك متعدد الاغارض (صليبه وعاده) او مجموعه منهم بمقاساتهم
4- طقم مفاتيح من مقاس 10 حتي مقاس 17
5- كماشه او كلابه
6- جل او زجاجة مياة وفوطه لتنظيف الايدي
هذا ما اعلمه وبأنتظار باقي اصدقائنا لكي نستفيد من خبرات بعضنا
اسمحولي ارد على الاسئلة اللى اتذكر سعرها ..
مفتاح العجلة بـ 20 ج
كوريك تمساحة " للاسف سعرة غلي عن ما جبتة كان 80 ج الواحد طن من سنة " سألت علية
من كام يوم ف التوفيقية لقيتة بيقولي 120 ج !! واحد تانى قالى 125 ج .. لية يعم الحج ! يقولي اصل الحاجة غليت !
كوريك اتنين طن 155 ج
طقم مفاتيح .. الله اعلم مسألتش علية بصراحة الطقم اللى عندى جبتة من برة وانا راجع لان اللى موجود هنا بيصدي وصيني وحاجات غريبة بس عموما سعرها مش هيعدى 60 ج على ما اعتقد " سعر تقديري *
كماشة صيني 15 ج
أطقم المفكات اسعرها متفاوتة جداّ وفية منها زي منت عايز من ناحية السعر وحسب الجودة طبعا .
كـابل توصيل بطارية : 40 " رديئ للغاااااااية وصيني "
كابل توصيل بطارية اعلي شوية ف الكوالتي والامبير : 110 ج " شكلة مغري لكن لما طلعتة من العلبة بتاعتة لقيتة اونطة ف اونطة "

لو عايز تعمل كابل توصيل قم بعمل الاتى عشان تريح دماغك وتحصل على جودة ممتازة ومدخش زيي ف البحث عن كابل بجودة عالية " ملقتش اساسا " :
2 متر كابل من " محلات متخصصة ف الكابلات والاسلاك" او " اي محل كماليات " ف التوفيقية
2 متر كابل تانى " عشان كل طرف يكون اتنين متر " تكلفة السلك مش فكرها بصراحة .
4 مشبك تمساحة " اللى بتحطها ف البطارية " فية منها انواع طبعا افضل نوع بـ 20 ج الاتنين
يعنى الاربعة بـ 40 ج .. الخطوة الاخيرة ان حضرتك هتركب كل طرفين ف 2 مشبك وبس .. يبقى عندك كابل توصيل لا بيسخن وعمرة اطول ومن صنع ايدك بدل الصيني .

منفاخ كهرباء صيني للكاوتش 45 ج
مفتاح بوجيهات نضيف بـ 25 ج .. وفية بـ 8 ج و 15ج فرق طول الدراع / اليد والخامة
الاسعار دى من التوفيقية واغلبها من الناس اللى قاعدة ف الارض " العدة الخفيفة فقط .. اما باقى الاسعار من محلات هناك "

التعديل الأخير تم بواسطة NicEgypt ; 14-07-2011 الساعة 02:31 PM