قديم 18-06-2013, 05:34 PM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خطوة بخطوة اصنع تربو سوبر شارجر كهربى لسيارتك - للمحترفين فقط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

معروف ان التربو بيفتح على أر بى ام معين ممكن يتعدل التريجر انه يفتح بعد 3 او 4 مثلا زى التربو الأصلى
لكن من غير Blow-off
لأن معرفش لو اتفتح على سرعات منخفضة تأثيره اه على الموتور

هو وظيفة الإجنيشن بوستر انه بيمنع الديلاى بس ؟وهيعمل اه فى الإسبراتير والفحمه بتاعته وهل بيأثر على الابلاتين لو مش اليكترونى ؟
بص عداد الار بى ام او اى عداد تانى عبارة عن جلفانو ميتر بملفين بياخدو كهرباء من دايرة السينسور بتاعهم فبيتحرك المؤشر على حسب مقدار الكهرباء دية لو هتركب ده عشان يقراء ال 4 ار بى ام او ال 3 و يشغل اوتوماتك يبقى لازم هتعمل دايرة تقيس الكهرباء الداخلة على الجلفانو بتاع الار بى ام و بعدين تقارن الكهرباء دية بين كهربة ال 3 ار بى ام لما تلاقى تطابق تقوم مطلعة سيجنال للريلاى راكب على مفتاح التربو يقوم مشغله

هيا حوار بس تتعمل عشان كده بقول على الزرار و خلاص و اكيد اللى بيستخدم تربو فاهم يعنى الموضوع للمحترفين فقط

المشكلة مش فى الغيار بس المشكلة فى انك تشغله بدرى الهواء الزيادة مش هيستخدم و هيطلع فى دورة الشكمان و الغيارات القليلة تستخدم معاها التربو فى المطالع فقط و مجرد لحظة تلميس و تسيب تانى عشان الغلطة فيها بستم على الاقل انا حذرت و بحذر ده مش لعبة سهلة و محدش يعمل كده غير لما يتأكد من المانيوال بتاع الموتور و يراسل الشركة او يشوف تعديلات سابقة انا شرحت تعرف ده ازاى قبل كده

موضوع البوستر مش هيأثر معاك اوى لو عاوز تلغى الديلاى تحط انتى لاج سيستم

بص على الشكمانات و اسمع صوت المواتير