قديم 20-02-2014, 11:49 AM
egypt_fiancee egypt_fiancee غير متواجد حالياً

egypt_fiancee is on a distinguished road
افتراضي رد: واخيرا بعد طول انتظار مرابحه السيارة وعلى الشريعه الاسلاميه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam36 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انت بتبيع حاجة مش موجودة عندك بتروح تشتريها للعميل حس رغباتة يعني العربية مش عندك اصلا

انا مش بقطم في حد بس انا بنصح لوجة الله عشان نبعد عن الشبوهات من الاصل

ونت بتبيع حاجة مش موجودة في البنك : لو كلامك صحيح وتمام تبقا العربية موجدة في البنك مش تشتريها للعميل وه ده الي نهنا عنة الرسول :: صل الله علية وسلم :: (لا يحل سلف وبيع ولا بيع ما ليس عندك)

------------------------------------------
2- س 12: يسأل بعض الإخوان ممن يتاجرون في بيع وشراء السيارات بالأقساط ، ويقول: إنه يبيع السيارة على أساس أقساط شهرية ، حيث يتفق مع الشخص الذي يريد شراء سيارة بالأقساط ، وذلك لحاجته إلى ذلك ، ويتفق معه على البيع قبل أن يشتري له السيارة ضامنا أرباحه أولا فما حكم ذلك؟
ج: إذا كان بيع السيارة ونحوها على راغب الشراء بعدما ملكها البائع وقيدت باسمه وحازها فلا بأس ، أما قبل ذلك فلا يجوز؛ لقول النبي صلى الله عليه وسلم لحكيم بن حزام : (لا تبع ما ليس عندك) ، ولقوله صلى الله عليه وسلم : (لا يحل سلف وبيع ولا بيع ما ليس عندك) ، وهما حديثان صحيحان ، فوجب العمل بهما والحذر مما يخالف ذلك ، والله ولي التوفيق.
مجموع فتاوى ابن باز 17/114 بترقيم الشاملة2
------------------------------------------

: ((يمحق الله الربا ويربي الصدقات))
وقال سبحانه: ((يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وذروا ما بقي من الربا إن كنتم مؤمنين * فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله ورسوله))

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حضرتك انا ببيع العربيه اللي اشتراها البنك من المعرض
ثم حابب اوضح حاجه ان العميل مش بيمضي على اي عقود او اي بيدفع اي فلوس اللي هيا المقدم او اي مصاريف غير لما الفرع بتاعي بياخد الموافقة من القسم المختص واشتري العربيه من المعرض اولا ثم اكمل اجراءاتي مع العميل وبكده يبقى انا بيعاها بالسعر الجديد للعميل يبقى كده العربيه بقت ملك البنك وباسم البنك واعادة بيعها للعميل

ثم ان حضرتك الفروع الاسلاميه لبنك مصر بتعمل تحت ادارة هيئه شرعيه بتتجنب شبهة الربا والحرام في كافة تعاملاتها ومنتجاتها
تحياتي

التعديل الأخير تم بواسطة egypt_fiancee ; 20-02-2014 الساعة 12:02 PM