قديم 12-05-2012, 02:12 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي دراع النور كام لفة؟

يا جماعة أنا عندى هيونداى ماتركس. وكالعادة النور بيتم التحكم فيه عن طريق زراع فى الشمال جنب الدركسيون. أنا عندى الدراع زى ما هو عندكم فيه لفتين. اللفة الأول بتوع وراء اللمض الحمراء بتاع السير بالليل ولكن قدام مش بيكون فى نور فى الفوانيس. اللفة الثانية تولع نور فى الفوانيس مش عارف هل هذا النور العالى أم الواطى. طبعا لو شديت الزراع ناحية السائق هيشغل الرعاش ولو دفعته ناحية التابلوة وهو فى اللفة الثانية بينور النور العالى أعتقد بستمرار.

المشكلة دلوقتى أنا شاكك أن العربية دى لما جبتها مش سنة ونص كنت لما بدور اللفة الأولى كانت الفوانيس الأمامية بتعمل نور زى السهارى كدة. نور ضعيف أبيض ولكن لانى مش بسوق بالليل خالص ومش بركب العربية كتير فجاءة لقيت ان اللفة الأولى فى الذراع بتاع النور مش بتنور أى نور فى الفوانيس الأمامية ولكن بتنور نور أحمر فى الفوانيس الخلفية.

فهل أنا صح وفعلا اللفة الأولى بتولع نور سهارى ولا أنا مكنتش واخد بالى والعربيات مش فيها 3 أنواع من الأنورا ( عالى مستمر ورعاش - واطى - سهارى). اللى مخلينى شاكك أن الفانوس فية لمبتين بس واحدة كبيرة فى النص وواحدة ضغير فى منطقة مستدير على الجنب الفانوس من الداخل.

فى حالة أن فى نور أسمة سهارى فهل ممكن تكون المبات دى محروقة ومحتاجة تغير؟ ما هو ثمن هذه اللمبة وأفضل أنوعها؟

شاكر على الرد