قديم 30-09-2009, 10:31 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ألحق أشترى سيارة قبل م الاسعار تزيد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

رأيي الشخصي

أنه هجص و الله أعلم

اعتقد اسعار السيارات اما هتنخفض او علي الأقل هتثبت

مفيش مجال للارتفاع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

كلام مستفز كله والله

الازمة لم تنتهى وحتى بعد انتهائها ستترك اثار على جميع القطاعات
وكون ان معندناش صناعة حقيقية تتأثر بالازمة فديه نقيصة مش مفخره
وكون ان الطلب على العربيات زاد فى الفترة اللى فاتت فده لان العربيات الصينى نزلت الاسعار شوية ولان البنوك سهلت الدنيا جامد
وكون ان الطلب قل دلوقتى فده لان البنوك قللت التساهل اللى كان موجود
وارتفاع تعريفة الجمارك لا يفيد المصنعين المحليين ولا ياتى على على حساب المستهلك ويتسبب فى قلة الطلب على السيارات عامة مقارنة بتعداد السكان ومتوسط الدخول
ومصانع التجميع اللى بتشغل الصناعات المغذيه بتبيع عربيتها بنفس سعر العربيات المستورده مع مشاكل اكثر فى الجودة وبالتالى بتفقد اى ميزة تنافسية

الكلام كله عجينة عك والاوضاع فى الاساس مقلوبة وعمالين يألفولنا اي كلام والله

انا مع رأي الباشمهندس احمد انو و الاستاذ وائل
هو الازمه مش صغيره علشان اثارها تنتهي بالسرعه دي
و كلام الناس اول السنه قال ان حتاخد فتره مش اقل من خمس سنين علشان الامور ترجع لوضعها الطبيعي
من رأيي ان دي تصريحات علشان يحركوا السوق شويه لان فعلا السوق نايم مقارنه بسنه 2007 في نفس الوقت

حـازم خـضـر