قديم 04-01-2010, 11:28 AM
الصورة الرمزية ahmed el abiad
ahmed el abiad ahmed el abiad غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد سمير الابيض
التخصص العملى: مهندس ميكانكا انتاج
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الطريقة السليمة لقيادة كورولا MMT

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanysafwat مشاهدة المشاركة

برجاء التوضيح انا اقدر استغنى عن الفتيس ده و استخدمه اتوماتيك فقط بدون مشاكل و الا احتياج لحفظ التعليمات
و الا ايه النظام
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
كل سنة وانتم طيبين
معلش انا كنت مسافر

الاخ العزيز هانى
ممكن تستعمل العربية اوتوماتيك فقط بس استعمل ال ES فى الاماكن المذدحمة علشان العربية تكون حاضرة معاك لو عايز تطلع من عربية اخرى بسرعة لان النظام ده بيخلى RPM على 3 تقريبا و ال E فى الطريق الفاضى لان الوضع ده اقتصادى فممكن تكون ماشى على الغيار الخامس على سرعة 50كم فطبعا بيكون العزم اقل فى الطلوع و لو عايز تمشى على طول على الوضع E استخدم ريش الدركسيون فى نزول الغيار قبل ما تضغط على البنزين و حاول عند رجوع الغيارات تخفيف رجلك عن بدال البنزين يعنى تكون لمسة لحد ما ترجع ثم اضغط براحتك و هذة المدة لا تأخذ اكتر من 2 ثانية و مع الممارسة هتعرف وقت رجوع الغيارات
انا راكبها اكتر من سنة و مرتاح فيها جدا و شكرا تويوتا على هذة السيارة ذات المحرك الجبار.