قديم 25-03-2013, 04:34 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
حصرى فتة الجمبرى الشيف ابو نورا

اسرع طريقة لعمل فتة الجمبرى الشيف ابو نورا

بامانة والله قبل ما اعمل الاكلة ديه مكنتش اعرف ان فيه حاجة اسمها فتة جمبرى اصلاً هى جت كدة وطعلت جامدة وتختلف تماماً عن اى طريقة تانية شوفتها بعد كدة فدية طريقة حصرية وقولت تبقى اول مساهمة لى فى القسم

الحكاية وما فيها انى كنت قاعد لوحدى وعايز اعمل اكلة سريعة ومفيش غير شوية رز بايت (وانا مبحبوش بايت) وشوية جمبرى فى التلاجة فعملت الاكلة ديه فى نص ساعة ولا اجدع شيف واحسن من ميت ديلفيرى وباقل نسبة دمار للمطبخ واليكم الطريقة

حلة صغيرة يتحط فيها كوبايتين تلاتة مية
يضاف ليها فصين تلاتة توم
توابل سمك
كمون
شوية ملح
معلقتين زيت
لمونة او اتنين

لو فيه اى حاجة من دول مش موجودة شغال برضو لو فيه شوية فلفل او شطة زى مانت عايز بس المهم قولونك يكون سليم ومعدتك تمام

وتسيب الشوربة ديه على النار
وتجيب الجمبرى تقشرة وتنظفة عقبال ما المية تغلى هتكون خلصت
تقوم حاطط الجمبرى على الشوربة وياخود غلوة فى دقيقتين

كده انت عندك جمبرى مسلوق مع شربة لذيذة ممكن تاكل على كده وتسكت لكن لو عايز تبقى اكله جامدة كمل باقى الوصفة

طلع الجمبرى من الشوربة وجيب طاسة حط فيها
شوية زبدة صفرا لو مفيش ممكن زيت
وطماطمياتين وفلفلتين اخضر او رومى وشوية ملح واى بهارات حسب ذوقك

خمس دقائق بالكتير هيكون كله استوى مع بعضه والجمبرى عمل صوص مع الطماطم والفلفل جاااااااامد

طلع الجمبرى بالصوص على جمب وفى نفس الطاسة حط الرز وحط عليه شوية شوربة من بتاعة الجمبرى اللى فى الحلة وسخنة فى نفس الطاسة علشان ياخد نكهه الجمبرى

بس يا سيدى جيب بقى طبق وحط فيه الرز وفوقيه الجمبرى بالصوص وبالهناء والشفاء وادعيلى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 16-06-2013 الساعة 03:19 AM