قديم 16-02-2010, 07:51 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كم أكثر سرعة مشيت عليها؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

انا كنت سايق 175 والرادار مسكنى لكن مسجلها 136 وبعدين قلت ايه الرادار العبيط ده واضح انه مبيعرفش يقرا لكن حضراتكم وضحتو انه ممكن ميسجلش صح لكن على فكرة لازم تعرفو ان فكرة الرادار عبارة عن قياس المسافة على الزمن فيديك السرعة وطبعا السادة الظباط طالما سعادتك تجاوزت السرعة ولو بنص كيلو مشش هتفرق ان كانت 120 والا 140 والا 200 حتى لان عندنا شغالين مانيوال يعنى لما عربية تعدى بسرعة تفوق السرعة المقررة بيبقى فى واحد قاعد قصاد شاشة الرادار بيبلغ باللاسلكى عربية رقم كذا ماركتها كذا ولونها كذا متجاوزة السرعة والتانى اللى بيستقبل ماسك ورقة وقلم وبيقيد الكلام ده اول متظهر ادامه العربية المبلغ عنها يوقفها ولذلك دايما بين الرادار واللجنة مسافة تزيد عن الكيلو علشان يدوا للى بيكتب فرصه انه يكتب واول مالعربية تتاخد رخصها يشطب عليها فى الورقة ويشوف غيرها وهكذا ده كلام شفته بعينى ولما اتمسكت فى مطروح بسرعة 65 قلتله انا مش متجاوز السرعة القانونية فاتصل باللاسلكى وقال له النيسان النبيتى رقم كذا ملاكى القاهرة كانت ماشية بسرعة كام فرد عليه وقال 65 ياباشا
شكرا يا باشا على المعلومات القيمة دى
بس المشكلة فى الخليج الوضع مختلف ... قيمة المخالفة على حسب السرعة
يعنى نفترض مثلا الطريق سرعته 80.... أولا بيديك 19 كيلو سماح ... يعنى لو ماشى 99 مش هيصور ...
لكن لو ماشى 100 هيصور و تبقى المخالفة 20 دينار كويتى
لو ماشى من 101 الى 110 هتكون المخالفة 30 دينار كويتى و هكذا ... و اكتر مخالفة 50 (1000 جنيه مصرى)
دينار كويتى و لومخالف السرعة باكتر من 50 كيلو فرق ممكن يبقى فيها سحب الرخصة او العربية لمدة 3 شهور و ممكن توصل لسجن و ترحيل كمان .....
و مفيش تصالح مباشر فى ساعتها و الكلام ده لأن اصلا كل كاميرات السرعة محدش واقف عليها دى بتبان و حضرتك رايح تجدد الرخصة كل سنة و تشوف بقى مخالفاتك .....
و الكاميرات غالبا ثابتة و اماكنها معروفة و بقالهم فترة بيحطوا عربيات فى جنب الطريق فيها كاميرات و اماكنها بتتغير ..... و دى فيه ناس كتير ماتعرفهاش
بس يا باشا و ربنا يستر علينا من المخالفات و الكاميرات

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!