قديم 16-12-2014, 07:52 PM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الاءن فى مصر اصبح الحل اكيد !! فى مشكلة السولار والبنزين ! 2015

الكلام ده غلط .

1- شركات البترول هما اكثر شركات الارض احتياجا للهيدروجين بأقل تكلفة ممكنة لأنهم بيتكلفو اطنان من الغاز الطبيعى و الماء و الطاقة علشان ينتجوه للأغراض الكيميائية

2- الشركات الكبرى لا تطبق الهيدروجين كمصدر وقود بديل لمحركات الاحتراق الداخلى بسبب معضلة التريتمينت بتاع السبيكة غير دائم و بيكلف قد تمن الموتور مرتين

3- ما يطبق فعليا فى الشركات المحترمة وجود مفاعل الكترون اكسينج مين برين و بطاريات و دوائر تحليل عادية و ينتج المفاعل الصغير طاقة لتشغيل محرك كهربى و البطاريات يعاد شحنها بخلايا الشمسية بالسقف مع الشحن الخارجى

4- كل ما عرض بما فيهم كلام بتاع الذرة غير سليم و علشان ينتج هيدروجين بتكلفة اقل فيه انظمة تانية خالص شديدة التعقيد عن اللى هو عارضه بتعمل كده و مشكلة تطبيق الانظمة دية المساحة بتاعتها و كمية التعقيد الموجود فيها و لحد سنة 98 كانت الانظمة دية مجرد حلم صبى لحد اما ظهر نوع معين من المعالجات الرقمية ساهم فى تطوير سرعة عملها علشان تواكب سرعة التفاعلات اللى بتحصل

انا اتحدى كل واحد مؤيد الموضوع ده يجيب الخلايا اللى اتعرضت فوق دية و يركبها ويجيب افوميتر على كليب و معاه او بى دى و يركب و يقيس الامبير للى فاضل من الدينامو قبل و بعد تشغيل النظام و يشوف عزم الدوران على الاو بى دى كان كام و بقى كام

اللى عاوز يرد يرد بتجربة و بأرقام