قديم 08-09-2014, 12:16 AM
محمد فؤاد عبد السلام محمد فؤاد عبد السلام غير متواجد حالياً

محمد فؤاد عبد السلام is on a distinguished road
افتراضي رد: رينو ستيب واى 2015 ولا بيكانتو 2015

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

لو احنا في أي مكان تاني غير مصر كنت قلت لك رينو
لكن لو بصينا علي سعر اعادة البيع واسعار قطع الغيار وعلي التزام التوكيل يبقي بيكانتو تكسب 100%
توكيل رينو فيه ناش اشتكت وهو فعلا غالي جدا وقطع غيار غالية ومعاملة سيئة وبالذات توكيل المقطم
حضرتك انا محتار فعلا ... ناس قالولى علشان شوارع مصر اشترى عربية عالية وده موجود فى الستيب واى ومش موجود فى البيكانتو ..... غير ان الرينو ستيب واى 1600 سى سى انما البيكانتو 1200..... سألت بالنسبة لقطع الغيار لقيتها مش غالية وناس قالو لان الرينو بقت منتشرة اوى يعنى مثلا الفانوس ف التوكيل ب 500 وسير الفرامل ب 200 وكتير قالولى انه قطع الغيار الفرنسية لو غالية شوية عن الكورى بس بتعمر اكتر بكتير ... وبالنسبة للبيكانتو عجبانى انها اوتو بس كتير قالولى متجيبش اوتو غير المانى او يابانى والمانيوال سعر صيانتها ارخص ومشاكلها اقل ومبتستهلكش بنزين ..... من ناحية الاوبشنز الداخلى كيا بس من ناحية اوبشنز كويس وعوامل سلامة وامان رينو سانديرو ستيب ..... من ناحية سعر اعادة البيع كيا بس انا بقول ان اعادة البيع اللى بيحدده حالة العربية يعنى حسب الاستهلاك ولو عربية فيها كل الاوبشنز ومريحانى هبعها ليه غير للضرورة والحمد الله متيسرة.... بس من ناحية التوكيل كتير بيشكروا ف توكيل كيا وبرضوا بيشكروا ف الرينو بس فى حالات فردية ف كل توكيل بس ف الاول او الاخر برضه لو العربية كويسة مش هتحتاج توكيل غير فى الصيانات بس .... بصراحة دى فيها مميزات ودى مميزات ...... ياريت اراء مالكى الستيب واى والبيكانتو ينصحونى بايه .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marlborooo مشاهدة المشاركة

كلام 100 100 خليك في البيكانتو ( اريحلك في كل حاجة )
انا فى حيرة بصراحة عربية كورى وصغيرة 1200 سى سى وبصراحة سعرها مبالغ اوى على حجمها يعنى لما يكون المانيوال ب 88 الف والاوتوماتيك بيبدأ من 96 الف لغاية 110 الف .... على الرغم ان فى الاخر سايق عربية مينى ودى أسعار سمير ريان .... بصراحة كل ما بشوف مواصفات واسعار البيكانتو والاستيب واى بأحتار اكتر .... ربنا يكرم حضرتك على رايك وياريت اراء اكثر خصوصا من صاحبى البيكانتو وال رينو سانديرو ستيب واى .