الموضوع: ردياتير الادا
قديم 27-08-2014, 12:21 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رداتيير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abokoko مشاهدة المشاركة

اول مرة اسمع عن ال4 ماسوره
اللى شفته كان 3 ماسوره بس السمط من اعلى كبير والحجم ككل كبير
عن اللى عندى رغم ان اللى عندى برضه نحاس 3 ماسوره

وهو قال انه بتاع مرسيدس ومكلفه 800 جنيه
ومغير المروحة الكهرباء بمروحتها هى نفسها على طنبوره العربيه
وكان بيقول انها بترفع بسيط فى الاشارات وعلشان كده
هو هيغير المروحة ب8 ريشه وهيغير الطنبوره باصغر علشان يزود السرعه

سؤوال لحضرتك
لو انا ركبت مروحة 8 ريشه وعلى طنبوره صغيره
بس
حبيت احتظفت بالمروحة الكهرباء اللى مش هيكون لها مكان فى حوض العربيه علشان مروحة الطنبوره
وبالتالى نقلت المروحة للخارج امام الرداتير من بره يعنى من الامام
ولو افترضت انه يوجد مكان للتثبيت ومكان لقفص المروحة

ازاى اعكس اتجاه المروحه لمرور الهواء باتجاه الرداتير
التفاصيل الدقيقة مش حقدر افيد حضرتك فيها ... علشان انا مش معايا لادا ... حضرتك ممكن تسأل استاذنا مستر استرا ... و استاذنا زينج ... ناس محترمة جدا و مش بتبخل بالمعلومة ... و ناس تانية كتير برضوا ممكن يدوا حضرتك تفاصيل دقيقة عن اللادا ...

عذرا ... انا مركب ردياتير 4 ماسورة فى عربيتى ( الى مش لادا ) و كنت شاريه ب 1200 جنيه استيراد من اكتر من سنة ... هو افضل فى التبريد ... بس فى الاشارات برضو بيسخن

كنت عامل الحركة الى حضرتك بتقول عليها فى الدوجان زمان ... مركب مروحة على طنبورة ... و كمان محتفظ بالمروحة الكهربا الاصلية ... المكان كان يادوبك مكفى الاتنين
و رايى الشخصى ... المروحة ال 8 ريشة زى المروحة ال 6 ريشة فى سحب الهواء ... الاختلاف بيكون فى الطنبورة .... الطنبورة الاصغر تديك سرعة اكبر
و فى نفس الوقت ... حمل بسيط على الموتور ( مش محسوس ) ... بس بتكون ضعيفة ..
انا شلتها من الدوجان علشان اتكسرت و انا ماشى ... خامتها كانت وحشة

المروحة حتركبها بنفس عدلتها الى كانت راكبة على الردياتير من جوة ... اعتقد ان المروحة لا يمكن تغيير اتجاه دورانها عن طريق الاسلاك