قديم 14-02-2014, 02:37 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل اجهز نفسى لعمره موتور من دلوقتى ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

المصدر الوحيد اللى ممكن يدخل زيت غرف الاحتراق هو الصباب من فوق
طب الصباب دة بيتحرك حركة ترددية فى حاجة اسمها دليل الصباب
وعشان الصباب ما ياخدش زيت معاه وهو نازل عملنة اويل سيل من فوق لكل صباب اللى اسمة جلد صباب
احتمال ان الدليل نفسة هو اللى بيسرب الزيت هو احتمال ضعيف لعدة اسباب
انما الاحتمال الاكبر هو جلد الصباب
ممكن يكون جلد كان معلق او متنى مش فى مكانة مظبوط
ودة يكون حصل نتيجة لان الزيت مغشوش وعشان تكون عارف نسبة الزيت المغشوش بقت اكتر من الزيت اللى مش مغشوش
انما لو منسوب الزيت زيادة اية اللى ممكن يحصل؟ ولا حاجة
ممكن يضرب اويل سيل كرنك
انما الموتور يدخن عشان الزيت زيادة صعب جدا
لان وش السلندر او الهد بالكامل بيعتد فى التزييت على طلمبة الزيت الموجودة بالكرتيرة
طب الطلمبة دى لو بتشد زيت من كرتيرة زيت او بتشد زيت من بحر زيت هتلاقى النتيجة واحدة هو ضغط ثابت
غير الزيت بنوع جيد واقرص شوية على العربية بس وهى ماشية
بامر الله مافهاش حاجة
السلام عليكم
الله ينور عليك مستر استرا
لكن عن تجربه لو الزيت زياده عن المطلوب هيعرق البوجيهات زيت
وفعلا الصبابات بتعرق البوجيهات لكن الدخان بيكون في اول دواره وتختفي بعد ذلك وخصوصا ان الزيت مش من ناحية بوجيه واحد انما اختلف البوجيه الا لو ان طقم الجلد والدليل كله في خلوص
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين