قديم 02-11-2009, 11:42 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يوم البانيميرا (جولة في معارض السيارات في الكويت)

أولا بشكرك يا باشا على الموضوع الهايل و التغطية الشاملة .....

احنا طبعا كنا مستنيين البورش بناميرا تنزل الكويت علشان نروح نشوفها على الطبيعة و نتأكد من شكلها على الطبيعة كأول عربية سيدان بأربعة ابواب تنزلها بورش فى تاريخها كله .. فا كان لازم نروح نسجل اللحظة التاريخية دى و كنت موصى شريف باشا انه لو عرف اى اخبار عن نزولها يبلغنى علشان نروح نشوفها و لأنى كنت شاكك انا وشريف ان شكلها على الطبيعة احلى من الصور كان لازم نروح علشان نتأكد من شكوكنا .... المهم انطلقنا فى صباح يوم السبت اللى فات الى توكيل بورش و طبعا قبلها بيوم كنت عامل تفحص شامل للبناميرا على السايت بتاع بورش و اتناقشنا شوية انا و شريف باشا و احنا رايحين فى الطريق عن البناميرا .. المهم وصلنا قدام التوكيل و قلبنا بيهفهف و هى محطوطة جوة منورة و نزلنا من العربية و توجهنا فورا الى الباب لنجد التحفة الفنية و الهندسية التى اتت خلاصة خبرة و تاريخ عريقين للوحش الألمانى و بما ان منافسينها فى السوق لا يستهان بهم ابدا زى البى ام و المرسيدس و الاودى و ما سينتج قريبا عن استون مارتن و لامبورجينى .. كان لازم بورش يعملو تحفة فنية حقيقية .. و لها هيبة غريبة بالشكل المبتكر الذى يحافظ بجدارة على الهوية البورشاوية و التصميم الذى يجمع بين الكوبيه و الجيب اللى دخلو الخلاط و طلعوا البناميرا ..... و زى اول مرة شفت الكايين اول ما نزلت و ماكنتش مصدق انها بورش جيب و لأنى شفتها فى الشارع قبل ما اسمع عنها او اشوفها على النت و طبعا مش محتاج اقول انها اثارت اعجابى و ذهولى و ووو ... كان نفس الشعور عندما وقعت عينى على البناميرا بالتفاصيل التى تنم عن ان كل قرش سوف يتم دفعه ثمنا لهذه السيارة .. تستحقه و بجدارة ... الخطوط الفنية و فتحات تهوية ديسكات الفرامل و الجنوط قياس 19 بوصة و المقدمة التى تمزج ببراعة بين الشكل الهجومى و الطابع الكلاسيكى و داخل السيارة الوهمى الشيك بفظاعة و المنظم و المهندس بعقلانية.... و المؤخرة المثيرة (للجدل) طبعا .. من الاخر كدة عربية لما تركبها تحس انك باشا و بتتعامل معاملة بشوات و تحس كمان انك مش محتاج اى حاجة تانية من اى عربية تانية .. و افتكرت كلمة قلتها لشريف باشا ساعتها .. انت بتفرح و انت بتفتح باب العربية دى ... ايه ده .. مفيش تفصيلة الا و حاظية باهتمام مالوش حل و ابتكار فى الشكل و شياكة

و طبعا فى التوكيل كانوا عمالين يجهزوا عربيات للاستلام من قبل العملاء و منهم طبعا الاس و الفور اس و التيربو

و ركبت السيارة على استحياء و ده لأن كان مكتوب عليها انها محجوزة (يا بخته) بس كان لازم اركبها علشان اخذ الاحساس و شريف باشا مرضيش ابدا انه يركبها علشان ماتوهموش اكتر ماهو موهوم بيها و هو كدة كدة راكب بنت عمها الكايين اس ربنا يبارك له فيها يا رب

ماقدرناش نستحمل اكتر من كدة و حملنا ثقل ارجلنا اللى مش مطاوعنا اننا نمشى من جنب محبوبتنا و قلنا نلف لفة على معارض العربيات نشوف ايه الاخبار و انا عارف فى قرارة نفسى ان مفيش ولا عربية هتعجبنى بعد كدة ...بس كنت بحاول احرص و احنا بنشوف كل عربية على انى انسى البورش لأن حرام اننا نقارن القمة بما هو اكيد ليس فى مستواها و زرنا عدة معارض و الكثير سيارات و سوف يكون لى تعليقات مستفيضة ان شاء الله فى مشاركة اخرى عن جميع السيارات التى اختبرناها ... لأنى مش قادر انسى البناميرا دلوقتى

و دمتم بالف خير

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!

التعديل الأخير تم بواسطة bmkbmk ; 02-11-2009 الساعة 11:50 PM