قديم 04-12-2013, 11:34 PM
الصورة الرمزية SUPER MARIO
SUPER MARIO SUPER MARIO غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد طامع فى رضا ربه
التخصص العملى: ما زلت طالبا

SUPER MARIO has a spectacular aura aboutSUPER MARIO has a spectacular aura about
افتراضي رد: دستور مصر المسودة الأولى لدستور لجنة الـ50 المعدل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

فيه شوية حاجات مش فاهمها فى المادة 203 ... منها ...

ويختص بالنظر فى الشئون الخاصة بوسائل تأمين البلاد، مجلس الامن القومى .... ويختص بإقرار إستراتيجيات تحقيق أمن البلاد ... ايه الفرق الجوهرى ؟!

ويؤخذ رأيه فى مشروعات القوانين المتعلقة بالقوات المسلحة. و دى حاجة كويسة

الموازنة .....
انا قرات ان هناك فرق كبير بين الموازنة و الميزانية ...... لم اجد فى الدستور حتى الان ما يشير الى ان هناك اى جهة مختصة ستقوم بالاطلاع على ميزانية القوات المسلحة التى اعرف جيدا انها سرية
ممكن تكون سرية للعامة .....بس لازم اى جهة ( لتكن مثلا لجنة خاصة من مجلس النواب ) تراقب او تطلع على ميزانية الجيش ... فى امريكا ... على ما اعتقد ... الجيش بيقدم ميزانيته امام لجنة من الكونجرس للموافقة عليها
لو تسمحلى يا استاذ احمد نكمل كلامنا من حيث وقفنا
انا على قدر معرفتى ان المقصود باستراتجيات تحقيق امن البلاد هى الخطط المستقبلية و طويلة الامد زى استرتيجيات التعامل مع الفكر التفكيرى و اعادة دمجهم فى المجتمع لكن الوسيلة بتاعت تحقيق الامن هى القبض عليهم و ملاحقتهم و الاستراتيجية هى المراجعات الفكرية ليهم اتمنى اكون موفق فى توضيح فهمى لهذه النقطة و ده مثال على انا فهمته و اللى قدرت اوصله فى الفهم و البحث و اتمنى اسمع رد حضرتك
طبعا يا استاذ احمد هناك فرق كبير بين موازنة و ميزانية
كلنا كنا بنسمع ان مشروع الموازنة بتاع الاخوان كان يهدف الى 140 مليار جنيه عجز فقط فى الميزانية الفعلية الموازنة هى توقع مستقبلى لميزانية تحاول تحققها و تلتزم بيها قدر امكانك مجلس الدفاع الوطنى هيناقش ميزانية القوات المسلحة لكن الميزانية مش عارف و سؤالى هل موازنة القوات المسلحة تختلف عن ميزانيتها و هو ده زى ما بيقولوا هيبقى مربط الفرس و اللى هيوضح لحضرتك الاشكالية ديه ليا و ليك