قديم 02-12-2013, 08:35 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دستور مصر المسودة الأولى لدستور لجنة الـ50 المعدل

انا شاكر لحضرتك شرحك المبسط الوافى .... و فعلا .. اختلاف الرأى لا يفسد للود قضية
... انا كنت بفتح الموضوع كل يوم و اعد جنبه اقراه و احس انى وحيد
انا يشرفنى الحوار مع حضرتك
لقاء رﺋﻴﺲ ﻫﻴﺌﺔ ﺍﻟﻘﻀﺎﺀ ﺍﻟﻌﺴﻜﺮﻱ ﻣﻊ ﻟﻤﻴﺲ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪﻱ على سى بى سى امبارح و هو ﺑﻴﻘﻮﻟﻬﺎ ﻟﻮ ﻋﺴﻜﺮﻱ ﻓﻲ ﺑﻨﺰﻳﻨﺔ ﻭﻃﻨﻴﺔ ﺍﺗﺨﺎﻧﻖ ﻣﻊ ﻣﻮﺍﻃﻦ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺤﺴﺎﺏ ﻣﺜﻼ ﻫﺎﻳﺮﻭﺣﻮﺍ ﺍﻟﻘﻀﺎﺀ ﺍﻟﻌﺴﻜﺮﻱ ﻭﺍﻟﻤﻮﺍﻃﻦ ﻫﺎﻳﺘﺤﺎﻛﻢ ﻋﺴﻜﺮﻳﺎ، ﺩﻩ ﺣﺘﻰ ﻟﻤﻴﺲ ﻣﺶ ﻗﺎﺩﺭﺓ ﺗﻌﺪﻳﻬﺎ ﻭﺑﺘﻘﻮﻟﻪ ﺍﺯﺍﻱ ﻳﺎ ﻓﻨﺪﻡ ﺩﻩ ﺑﻴﻘﺪﻡ ﺧﺪﻣﺔ ﻣﺪﻧﻴﺔ ﻟﻠﻤﻮﺍﻃﻨﻴﻦ ﻭﻣﺶ ﻻﺑﺲ ﺯﻱ ﻋﺴﻜﺮﻱ، ﻗﻠﻬﺎ ﺑﺮﺿﻪ ﻫﺎﻳﺘﺤﺎﻛﻢ ﻋﺴﻜﺮﻳﺎ، ﻭﺑﻴﻘﻮﻟﻬﺎ ﺑﺮﺿﻪ ﻟﻮ ﻓﺮﺡ ﻓﻲ ﻗﺎﻋﺔ ﺗﺎﺑﻌﺔ ﻟﻨﺎﺩﻱ ﻣﻦ ﻧﻮﺍﺩﻱ ﺍﻟﺠﻴﺶ ﻭﺍﺗﺨﺎﻧﻘﺘﻲ ﻣﻊ ﺍﻟﺠﺮﺳﻮﻥ ﺍﻟﻠﻲ ﻫﻮ ﻋﺴﻜﺮﻱ ﺑﺮﺿﻪ ﻫﺎﺗﺘﺤﺎﻛﻤﻲ ﻋﺴﻜﺮﻳﺎ ..... و ده بيأيد كلام حضرتك .... بنزينات وطنية و دور القوات المسلحة .... منشات عسكرية

اعذرنى ....انا لسة مقتنع ان ممكن اى محامى يحول قضية شجار بين 2 مواطنين .... واحد عسكرى و واحد مدنى الى قضية عسكرية ....
او ان يقوم احد الاشخاص ( زى حسنى مبارك فى الماضى ) بتحويل قضية مدنية ( زى قضية طلبة الجامعة ) الى القضاء العسكرى .... ده الى انا بسميه ثغرة ممكن يطلع منها قوانين تنحرف عن الهدف الرئيسى لمادة الدستور
فمن الافضل ..... قفل هذه الثغرة تماما

و انا اؤيد كلام حضرتك فى انضباط القوات المسلحة ..... بس انا شفت بعض حالة شجار قبل كدة كانت على محطة مترو حلوان ... بين طالب فى الجامعة و بين فرد قوات مسلحة ... انتهت فى مكتب معاون المحطة .... و جه افراد الشرطة العسكرية ... اقتادوا الطرفين لمكتب الشرطة العسكرية و كاد ان يتم تحويل الامر الى قضية عسكرية ... لولا ان تم الصلح بين الطرفين
انا عارف ان دستور 1971 ممكن متكونش فيه المادة دى .... بس انا بدى حضرتك مثال

ان شاء الله ححاول اقرا مواد الدستور النهائيةللدستور و نتناقش فيها مع بعض