قديم 04-06-2013, 02:10 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: هتجن :استهلاك البنزين صدمنى !!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

من اللي حضرتك بتوصفه... فيه احتمال لكذا حاجة

طريقة السواقة عادية من وجهة نظري... ما تعملش كل الفرق ده.... إنما حكاية التسخين دي 3 مرات في الأسبوع... دي أكيد ليها تأثير... أتوقع أنك ممكن تستهلك من ربع إلى نص لتر في كل مرة من غير أي تغيير في عداد الكيلومتر، يعني حوالي 1 إلى 2 لتر في الأسبوع استهلاك بنزين بدون استفادة فعلية

بس من المؤكد إن العربية فيها مشاكل تانية... عشان كده محتلجين نشيك على كذا حاجة:

* دايرة البنزين مفيهاش تسريب... من أول التانك لحد الكاربيراتير أو الرشاشات
* نسبة الخليط سليمة.... يعني الرشاشات سليمة / أو الكاربيراتير متعاير صح
* توقيت الإشعال مظبوط
* تاكيهات الموتور مظبوطة
* مفيش أي معوقات للحركة... يعني فرامل قافشة مثلا... أو اسطوانة دبرياج مفوتة... أو عمود كردان معووج
* ضغط الهواء في الإطارات مضبوط صح ومفيش كاوتش مهوي
* زوايا العجل سليمة

إيه تاني؟؟؟؟؟ مش عارف.. ده اللي جه في دماغي حاليا

لو عايز تعرف طرق تانية لتوفير البنزين... ادخل على الموضوع ده:
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=61557

...
شكرا يا باشا عالرد والاهتمام
طيب هل استهلاك البنزين فى التسخين من ربع الى نص لتر ده بالنسبه للعربيات ال1600 سى سى ولا ال2500 ؟ عشان لو حضرتك بتتكلم عال 1600 يبقى اعتقد انا ممكن الاستهلاك يكون الضعب يعنى مثلا لتر ولا حاجه وساعتها يبقى امر طبيعى ومقبول

هوه انا الخروجه الجايه هشيك على هوا كل الكاوتش و هزود زيت لانه ناقص شويه وهسوق بهدوء ومش هحرق ومش هسخن كتير وهشوف النتيجه هتبقى ايه لو فضلت نفس المشكله هتطر أسفا انى ألجأ للميكانيكى
بالنسبه للفرامل فهي كويسه والاسطوانه من حوالى شهرين الميكانيكى كان فاكك الفتيس وقالى كويسه بس غيرنا ديسك
وشكرا يا فندم على موضوع تقليل استهلاك البنزين الاكثر من رائع