قديم 14-10-2009, 10:51 PM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موسوعة أعطال اللانسر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_dos مشاهدة المشاركة

أتمني ألاقي عندك تفسير لمشكلة بتحصل عندي
أنا عربيتي لانسر 2008 الشكل القديم .... ولاحظت عند الفرملة بالضغط القوي علي دواسة الفرامل يعني التوقف المفاجيء .... بسمع صوت تكتكة ناشفة عدة مرات في العجل الخلفي... بحس ان التيل بيمسك ويسيب 3 او اربع مرات ورا بعض ... بس مش بشكل ناعم ... انا شكيت ان التيل متاكل وان الأحتكاك ده بقي في الطنبورة ... بس فكيت العجل لقيت التيل حلو وكويس... وسألت ناس مختصة قالولي كده ان ال (ايه بي اس) فيه مشكلة ... حاسس ان حساس السرعة والتلات صمامات اللي بتفتح وبتقفل مظبوطة ... لو عندك تفسير او خلفية يا باشا ياريت تشرفني بردك الوافي وتفسيرك ... لأن حاسس ان التوكيل هيغيرلي وحدة ال(ايه بي اس) كلها ومش هيصلح الوحدة وهدخل في حوار سبع تمان تلاف جنيه كده بالميت وأشكرك ياباشا

وبالمرة سعر وحدة الأيه بي إس وسعر مصنعية تغيرها ولك جزيل الشكر
مستبعد تماما ان عربيتك محتاجة وحدة أه بى إس و غالبا هيكون الصوت طبيعى بسبب الإيه بى إس
و ممكن حضرتك تشرفنى أجرب معاك العربية فى فرع جسر السويس الوكيل (مصرية )

شارك دافع عن أفكارك