قديم 21-03-2013, 05:28 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فتوى سلفية: السخرية من "سوستة وأبو حمالات" حرام شرعًا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أدهم صبرى مشاهدة المشاركة

سبحان الله.
الشيخ رحمه الله لم يكفرهم ولم يتهمهم بالنفاق.
بل قال إن عندهم قصور فى الدعوة وأنهم ليسوا أهل علم.
وهذا رأيه والفتوى تكون حسب السؤال يعنى هناك من يسأل الشيخ فى أمر ويضخم من عيوبه حتى يحصل على فتوى ترضيه.
كان هناك بعض الأشخاص يعملون فى الترويج الشبكى الهرمى وهو حرام ثم ذهبوا لشيخ وسألوه سؤال وحجبوا عنه المعلومات وأعطوه معلومات عن أنه بيع بالعمولة فأصدر لهم الفتوى أنه حلال لأن المعطيات التى أمامه ليس فيها حرام.

ثم هل يجوز أن نكفر المسلمين الموحدين الذين يقولون لا إله إلا الله محمداً رسول ويصلون ويصومون ويحجون ويحفظون القرآن ولا يدعون لبناء معابد الأصنام ولا يطالبون بزواج المسلمة من النصرانى ولايستهزئون بالقرآن والسنة وأحكامها ولا يروجون للإلحاد والإباحية وحرية الفواحش.
انت متأكد انك قريت كل الفتاوى اللى فوق ديه !!!

بص هو حاجة من الاتنين يا انت مقريتش او نظرك ضعيف
يا اما بستعمى .. هو فيه لفظ تانى اوضح للحالة ديه بس مش عايز اقوله

لكن على اى حال انا عايزك تكون متاكد انك بالنسبالى مجرد عضوية لا يفرق معايا تستعمى او تشوف ولا عايز اقنعك ولا اهاجمك زى ما بتقول لانك نكرة اصلاً لا انا اعرفك ويعلم الله انت مين اصلاً يا ادهم صبرى ولا انت اول ادهم صبرى ولا اخر ادهم صبرى بيورد على زيك كل يوم كتير على فكرة
لكن الكلام هنا بيتكتب ليقراءه كل الناس ويشهد عليه كل الاعضاء

وربنا يهدى الضال ويشفى العمى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش