قديم 19-03-2013, 01:35 PM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل تغيير الكاوتش بيأثر علي تسارع العربية؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

تغيير مقاس الكاوتش لمحيط أكبر هيقلل التسارع و يزيد السرعة القصوى,
و العكس بالعكس.
السبب شرحه معقد شوية, بس هى بالضبط نفس موضوع علبة التروس, الترس الصغير (الاول) بيديك عزم عالى (و تسارع عالى)لكن سرعة أقل, و الترس الاكبر (التانى) بيديك عزم أقل (تسارع أقل) لكن سرعة اكبر.
القاعدة كلما كان الترس أو العجلة أكبر, تديك تسارع أقل و سرعة قصوى أكبر.
بالمثل للكاوتش.
لأن السرعة الخطية هى مضروب القطر فى السرعة الدورانية,
التسارع هو مقسوم العزم على ما نطلق عليه الInertia,
acc=Torque/Inertia
الTorque هو عزم المحرك,
الInertia بتساوى mass*Radius^2,
الmass هو وزن الكاوتش و الRadius هو قطره (محيطه اللى انت هتكبره),
فى الحالة دى الinertia هتزيد (حتى لو الوزن هو هو على افتراض انك جبت جنوط خفيفة), لازم الInertia هتزيد لأن القطر زاد.
فى الحالة دى و بما ان Torque المحرك ثابت طبعا, يبقى لازم التسارع هيقل.
أولا شكرا جزيلا علي المشاركة و هو ده اللي أنا كنت عاوزة أن احنا نبدأ ندخل في معادلات مش مجرد كلام مرسل.
أولا بخصوص التروس أظن أن الترس الأول هو أكبر ترس مش أصغر ترس زي ما حضرتك ذكرت و طبعا الثاني أصغر و هكذا و متفق مع حضرتك أن الأول بيدي عزم أكبر و سرعة أقل و ده من العلاقة البسيطة بتاعة التروس لكن حكاية أنه يدي تسارع أكبر مش عارف.
بخصوص السرعة الخطية أظن هي مضروب المحيط (مش القطر) في السرعة الدورانية يعني مثلا لو العجلة بتعمل 100 RPM يبقي هنضرب ال 100في 60 عشان نجيب عدد اللفات في الساعة و بعد كده نضرب الكلام ده في محيط العجلة (بالكيلومتر) و بكده نكون جبنا السرعة الخطية ب كم/س.
باقي الكلام عاوز كباية شاي و أرد عليه لكن الكلام بدأ يحلو.