قديم 28-02-2013, 11:27 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله مش فاهمها في دايرة التبريد

كدا بقى بعد ما قريت كتير فى منتدى عربيات فرنساوى من الواضح ان الموضوع طبيعى فى الفرنساوى مش انت لوحدك ههههههههههههههههههههههههه

فى ناس بتقول طبيعى بعد ما تقفل المروحة ممكن تشتغل 6 ثوانى و بحد اقصى 6 دقايق
و فى ناس بتقول ان حتى لو المروحة مشتغلتش بعد ما تطفى او اشتغلت شوية و وقفت .......... لما ترجع تانى تدور العربية حتى لو بعد ربع ساعة مثلا الحرارة تلاقيها عالية و المراوح تشتغل على طول
على فكرة انا اؤكدلك ان فى كل العربيات بعد ما تطفى الماتور الميه بتسخن ازيد من اخر وضع قبل ما تطفى .............. و التفسير ان لما العربية تطفى انت كدا وقفت دورة تقليب الميه و الميه حتقف ................. الميه اللى فى البلوك حتقعد تمتص الحرارة ............ الميه اللى فى الرادياتير صحيح ممكن المروحة لو بتشتغل حبه بعد ما تطفى حتسمح ان الميه فى الرادياتير تبرد شوية ............. بس اللى فى البلوك عمالة تمتص حرارة ............ بمجرد لما تيجى تدور تانى بعد فترة متوسطة ( لا هى قصيرة قوى بحيث ميه البلوك ملحقتش تمتص ......... و لا هى فترة طويلة قوى ان الميه كلها تبدد حرارتها ) لكن السر فى فترة بين البنين

يعنى مثلا فى اللانوس عندى بالرغم ان مستحيل المراوح تشتغل و العربية مطفية ( لان السيستم كدا فى اللانوس ) بس فعلا انا ساعات ببقى متأكد ان العربية مبطلة و المراوح مكنتش دايرة
و اجى ادور بعد فترة ( اللى هى ينطبق عليها فترة اللى بين البنين ديى) الاقى المراوح اشتغلت على طول
فى سر تانى
فى اللانوس و معظم العربيات المتخلفة هما ريحوا دماغهم و عداد الحرارة أنالوج ......... و فوق كدا متعمدين ان العدادات ديى متتحركش فى المارجين الطبيعى .......... يعنى العداد شبه ثابت طالما فى مدى التشغيل الطبيعى
عكس الستروين ان من الواضح ان من كتر صراحته حيسبب قلق للسائق

نسيت اقولك .............. زيادة تاكيد اتاكد ان الهوا متاخد مظبوط و غطا القربة سليم

و انا و الله اعلم شبه متاكد ان عربيتك طبيعية .............. هو بس لو تعرف اصلها ايه لما كانت زيرو يمكن هى كدا فعلا

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا