قديم 21-02-2013, 03:12 PM
الصورة الرمزية rias
rias rias غير متواجد حالياً

rias has a spectacular aura aboutrias has a spectacular aura aboutrias has a spectacular aura about
افتراضي رد: معلومات عن الكاوتش و الجنوط 1

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven مشاهدة المشاركة

طيب واحد عنده مقاس 175/70R13 و عايز يغير ل مثلا 185/65R14 . طب ايه الفرق؟
في حاجتين هيتغيرو هما العرض و الارتفاع الاجمالي للعجلة كلها و اللي هيأثر بالتبعية علي الارتفاع الاجمالي للسيارة.
العرض سهل. عرض الأولاني175 مم و عرض التاني185 مم. يعني الكاوتش هيبقي أعرض 1 سم بحالة علي الأرض.

طب ازاي نحسب الارتفاع الاجمالي للكاوتش مع الجنط عشان نعرف العربية هتعلي و الا هتوطي؟
احنا بنحسب الارتفاع من السنتر بتاع العجلة لحد الأرض و لازم نستعمل وحدة قياس واحده و أفضل تكون مم.
175/70R13
* أولا نحسب ارتفاع الجنط. الجنط كله 13 بوصة يعني (13*25.4 = 330.2 مم) بس أنا عايز نصه بس عشان بنحسب من السنتر زي ما قلنا يبقي (330.2/2= 165.1مم).
*طب عايزين بقي ارتفاع الكاوتش بين الجنط و الأرض. زي ما قولنا فوق (175*0.70=122.5مم).
*جميل كده عندنا المسافه من السنتر بتاع ال الكاوتش (من السرة يعني) لحد اخر الجنط المعدن و كمان عندنا المسافة من أخر الجنط المعدن لحد الأرض (اللي هيه ارتفاع الكاوتش) بكل بساطة نجمع الاتنين يبقي هو ده المسافة من السرة لحد الأرض. ( 165.1+122.5=287.6مم).

185/65R14
*احسب أنت بقي ارتفاع المقاس التاني بنفس الطريقة هيطلع (177.8+120.25=298.05مم)
*كده لما نركب المقاس الجديد العربيه هتعلي (298.05 - 287.6= 10.45 مم) يعني حوالي 1 سم بحالة و ده كافي انه يخليك ما تحكش في أي مطب و طبعا لما بنعلي شويه الثبات بتاع العربية بيقل لكن ما ننساش ان الكاوتش بقي أعرض علي الأرض و ده بيزود الثبات فهتلاقي المحصلة ان الثبات زاد أو علي الأقل ما قلش.
*حاجة مهمة بردو و ناخد بالنا منها هي الفرق بين ارتفاع الكاوتش (المطاط يعني من غير الجنط) بين المقاسين لأن ده اللي بيأثر علي ان العربية تكون طريه و الا ناشفة. المقاس الأصلي بتاعنا كان 122.5 مم و الجديد كان 120.25 يعني قل 2.25مم و ديه حاجة بسيطة مش هتحسسك بأي فرق في العفشة لكن تبدأ تحس بفرق بسيط لو قل زيادة عن 10 مم مثلا.
*المهم بقي احنا كده بنعرف نحسب كل حاجة عن الكاوتش يعني العرض و الارتفاع و علينا العربية و الا وطيناها لكن المشكلة انك ما تعرفش تجزم ان كان الكاوتش الجديد هيحك في الرفارف أو في الكارتيرة البلاستيك بتاعة الرفرف خصوصا ان ده بيختلف من عربية لعربية و يعتمد علي الخلوص و المسافات و أبعاد العربية نفسها و لو بتاع الكاوتش حلف بالطلاق انها مش هتحك ما تصدقوش لأنه ما يقدرش يتأكد. المطلوب بقي من سيادتك قبل ما تغير الكاوتش و الجنوط تحسب حساباتك و تروح تقيس عربيتك و تحود يمين و شمال و تقيس الخلوص و تشوف المسافة أد ايه بين الكاوتش و الرفرف و بعد كده تتوكل علي الله. و طبعا شوية عقل كده يعني لو واحد مثلا مقاسه 13 و عايز يركب 14 أو 15 أقوله احسب و قيس و اتوكل علي الله و ان شاء الله مش هتحك. واحد بقي عسولة عنده 13 و عايز يركب 17 مثلا أقولة هتحك يعني هتحك و لازم بقي تدخل في موال العلايات و تقص من الرفارف و شغل القص و الزق ده.
المهم أتمني بالمواضيع الخمسة اللي فاتت أكون قدرت أساعد كل رواد المنتدي في أختيار الكاوتش المناسب لعربياتنا بعيد عن الوهم و شغل السوق و الله الموفق و المستعان.
بجد أكثر من رائع موضوع مفيد جدا جدا
بارك الله فيك
:01FDAB ~189: