عرض مشاركة واحدة
  #29  
قديم 13-02-2013, 04:48 PM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً
 
تاريخ التسجيل: Apr 2012
المشاركات: 1,418
goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute
افتراضي رد: افرحى يامصر ياأم الامم


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mms مشاهدة المشاركة

اخى الفاضل ، كل على اسلوبك الجيد فى تبادل الافكار القائم على مقارعه الحجه بالحجه والدليل بالدليل .
بغض النظر عما اذا كان الاخamada كان ينصح ام لا . الا انه بين ان ما كان يقصده هو النصيحه وليس ان يتدخل فيما بين العباد والله عز وجل .
........ المهم :
فيما يخص موضوع تحريم الاقتراض ثم تحليله الان .
لا شك ان اى قرض ربوى هو حرام .
ولكن الله تعالى برحمته قد اجاز للعباد فعل المحرمات عند الضروره . فعلى سبيل المثال السرقه والاستلاء على مال الغير حرام .
ولكن نفترض جدلا انك رايت شخص تشتعل فيه النار ، ولم تجد امامك الا اناء كبير مملوء باللبن ، فاخذت هذا الاناء رغما عن صاحبه وسكبته على الشخص الذى يحترق لانقاذ حياته . هنا هل يمكن ان يوجه لك اللوم ؟ بالطبع لا .
اخى الفاضل كان الاخوان يعترضون على القروض الربويه فى عهد المخلوع حيث لم تكن هناك ضروره تدعو اليها والدليل على ذلك ان الاموال التى نهبها المخلوع ونظامه الفاسد كانت اكبر من المبالغ التى يقترضها من الخارج . فكيف نرضى باقتراض ربوى لا حاجه له . فى حين يقوم النظام الفاسد بتهريب اموال اكبر منه الى الخارج .
اخى الفاضل لجات الحكومه لهذ القرض مضطره لتامين احتياجات الناس الاساسيه من الغذاء .
ونتمنى ان يصل اى شخص لحل آخر ينقذنا من الاقتراض بالربا وستبادر اليه الحكومه دون تردد .
تقبل تحياتى ،
احترامى لحضرتك لكن انت دلوقتى ما معناه بتقول ان النظام السابق سرق اموال كثيرة طب هى فين طيب طالما انها اموال كثيرة اوى كدة طب ما تدور عليها بدل ما تقترض وتطلع روح ام الناس معاك من 5 لتر بنزين ل 3 رغيف عيش ده غير ان الاسعار كلها هتزيد هتقولى هيزودوا المرتبات طيب اصحاب المهن الحرة يعملوا ايه
رد مع اقتباس