قديم 06-01-2013, 12:05 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الزجاج الأمامي بيعمل شبورة من جوه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven مشاهدة المشاركة

الكلام معقول في حالة أن مفتاح تغيير الحرارة علي الأحمر لأنك هتخلط الهواء السخن اللي أنت مش دافع فيه فلوس مع هوا عادي من ناحية الفريون و أنت مش خسران حاجة لأن الكباس و الفريون مش شغالين أصلا. لكن فرضا أنك مشغل الفريون و الكباس شغال وعمال تحرق في بنزين أروح لأنا أجيب هوا سخن وأخلطه معاك؟ و الا في حالة التبريد بيقفل بوابة الهوا السخن تماما؟ و سؤال تاني التدريج بتاع البرودة (الؤشر الأزرق) بيتحكم في البرودة ازاي؟ ثرموستات زي التكييف بتاع البيت و الا فيه فكرة تاني؟ و شكرا للحوار المفيد.

مؤشر درجة الحرارة (أزرق - أحمر) هو باختصار عامل زي خلاط المياه في الحمام.... لو عايز مية ساقعة اقفل السخن، ولو عايز مية سخنة اقفل الساقع... ولو عايزها نص نص... افتح شوية من هنا وشوية من هنا

التكييف لما بيشتغل ... بيطلع درجة حرارة ثابتة... والتحكم فيه يا إما بإنك تطفي الكمبريسور كل ما تجيب الدرجة المطلوبة (زي الثلاجة وتكييف المنزل) ... أو إنك تخلط عليه هوا سخن من الدفاية

بس لو الهوا الطبيعي حلو ... تشغل التكييف ليه؟؟؟

...