قديم 26-12-2012, 06:48 PM
mannokr mannokr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Structural Engineer

mannokr is on a distinguished road
افتراضي مشكلة تقطيع فى كورولا 99

ياشباب محتاج مساعدة منكم
من كام يوم رحت نضفت الكربريتور لانى عندى دخان اسود بيطلع من العادم (الشكمان) لزوم الترخيص السنوى - الميكانيكى فكك الكربريتور قطعة قطعة ونضفه بالبنزين والبخاخ، وكمان بدلت الطقم بيابانى اصلى، الماكينة 2E والطقم اللى ركبته كان 3E - الميكانيكى قال مش بتفرق لان كلهم زى بعض، مع انى حسيت ان فيه فرق لان مسمار ضبط الهوا الجديد ما اشتغلش واضطر الراجل يركب القديم مرة تانية، وبعدها بدأت العربية تقطع بطريقة قوية يعنى كلها ترج كدة لكن الرجة بتخف لما ازود السرعة - بالاضافة لانها اصبحت بتصرف بنزين اكتر من الثلث عن الاول - والبواجى (البلكات) لما افكها بيبقى على السن من تحت كربون اسود كثيف، وفى الصبح لما ادورها اصبحت بتدور بعد ما احاول ادورها كام مرة، كل مرة بدور السويتش حوالى 10 ثوانى، المهم رحت لميكانيكى تانى قال لى ان طقم الكربريتور اللى ركبته ده بتاع ماكينات اكبر والفونية بتاعته مقاسها 105 والمفروض تكون 100 - وقال ان ده بيفسر زيادة استهلاك البنزين - وقال انى لازم افك الكربريتور من تانى واعيد تنضيفه واركب الطقم المظبوط. ورحت لواحد تانى قالى محتاج تغيير بلوف وتركيب شنبر او عمل عمرة كاملة وان المشكلة فى السلندرز والبستونز نفسها، مع ان السحب كويس جدا والوقت الى باخده عشان اوصل لسرعة 40 و 60 هو نفسه اللى كنت باخده من حوالى ست شهور كدة. - انا عندى احساس ان التقطيع مش من الكربريتور لانى وانا سايق، مرة مرة بسمع صوت زى اللى بسمعه لما اغير الترس، فهل ممكن يكون السبب استهلاك فى طارة الدبرياش (الكلتش) ؟ - وهل كوابل البلكات ممكن تكون سبب برضك ؟، وهل البلكات نفسها ممكن تكون سبب ؟ - ماركتها دينسو 16 ملم.

ارجوكم افيدونا يا اهل الخبرة