قديم 04-12-2012, 04:25 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قواعد اختيار زيت الموتور.. إزاي تعرف الزيت المناسب؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myson medo مشاهدة المشاركة

موضوع جميل
شكرا ليك
بس عاوزة اعرف هو ليه لازم نغير الزيت دايما بعد 3000 برغم ان الزيت 5000 و 10000
ولا المعلومة دى خاطئة ؟؟

ارجعي للموضوع هتلاقيني كاتب إن فيه ظروف تشغيل تعتبر ظروف خدمة شاقة وساعتها الزيت لازم يتغير أسرع والظروف دي أنا كاتبها بالتفصيل.

وهو ده ردي على سؤالك بالظبط

بس خلي بالك من حاجة تانية... أنا شايف إن 3000 كيلو قليلين أصلا... أعتقد 5000 كيلو على الأقل تبقى مناسبة أكتر

الموضوع ده داخل فيه سياسة تسويقية لشركات وموزعين الزيوت... عشان يبيعوا أكتر بكل بساطة !!

آخر حاجة... عمر الزيت في الموتور بردو عامل مؤثر.... وانا قريت دراسة كانت بتقول إن العربية لو مش بتتحرك كتير .. المفروض إن الزيت ما يقعدش في الموتور أكتر من شهرين... بغض النظر عن المسافة اللي العربية مشيتها... عشان تأثير الرطوبة اللي بتنزل في الزيت نتيجة البخار اللي بيطلع مع حرق البنزين.

...