قديم 27-11-2012, 09:09 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meron_mero مشاهدة المشاركة

يا باشا انت فرحااااان بان الزين نازل زي الفل يبقي كدا الزيت حلو مش كدااااااا
دي معلومة غلط يا باشا غلط غلط غلط
نتيجة الاحتكاك بيتكون الكربون يا باشا و يجي الزيت ميحتويش الكربون دا تفتكر الكربون هيكون فين و هيترسب فين ؟؟
اكيد يا باشا عندك في غرفة الحريق ياباشا و هتعمل طبقة كربون جوا الماتور و هتقل كفائة المحرك تماما
الزيت الي مينزلش لونو متغير يا باشا يبقي زيييت وحش جدا و اياك تحطو تاني ف العربية و ياريت تلتزم ب الزيت التخليفي بتوع شركات الزيت علشان الناس دي هما الي بيفهمو و عاملين زيوت تخليقية ذرات الزيت بتتفكك في درجات حرارة مختلفة فتضمن افضل سلاسة و اداء للمحرك
يا ريت تلتزم بمواعيد الزيت و متفكرش تعمل الي عملتو دا تاني
أشكرك على التوضيح و لكن أنا كان قصدى بزى الفل إن كان فيه لزوجة عالية رغم أن لونه كان محروق ، بس أنا عندى استفسار عند حضرتك بما إن حضرتك تبع وكيل تويوتا، هو أيهما أفضل الزيت التخليقى ولا المعدنى لعربيتى و لماذا ؟