الموضوع: كتاوت النور
قديم 27-11-2012, 03:16 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كتاوت النور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

اهلا وسهلا بيك "حبيب الناس" وهو فعلا اسم على مسمى

انا بتكلم سيادتك عن كتاوت اشبة تماما بالى موجود فى علبة الفيوزات كتاوت ابعادة حوالى 2×2×2سم لونة اسود او بنى
وعلى اد ماهو صغير حجما انما تحملة لشدة التيار كبيرة وانا ذكرت انة 40 امبير
والهدف انى اخلى ضفيرة العربية فبريكة متلعبش فيها
انما الكتاوت التركى اللى بنجيبة طبعا معروف انة مش بتاع العربية علاوة على ان حجمة مجعلص وكل شوية الغطاء بتاعة بيقع صح وبيركب على فخدة الكرتيرة وشكلة مفتعل

وهانقص سلك اللمبة او الكشاف قبل الكشاف بحوالى 5 سم ونركب الكتاوت بتعنا والحتة دى مزنوقة ولما نحط الكتاوت فيها مش هيبان خاااااااااالص

كلامك مضوبط ميه في الميه لكن ناقصه حته صغيره ان لازم تبعت لكل كتاوت سلك كهرباء من البطاريه
لانك بالطريقه ده انت بتعمل كتاوت نور يعني انت بصممه بنفسك لانك اللي بتقوله هوا ده كتاوت النور لكن كل قسم لوحده
هنا هتقبلك مشكله تاني انت هتحط الكتاوت ده علي النور العال ولا الواطي
ثاني مشكله اللمبه اللي في الكشاف شغاله بفصل الكهرباء ولا بفصل الارضي فبالطريقه اللي حضرتتك بتقولها هتحتاج 2 كتاوت لكل كشاف كتاوت يركب علي النور العالي وكتاوت يركب علي النور الواطي فضلان انك لازم تغزي كل كتاوت بكهرباء جايه من البطاريه مباشرة ؟!!!!!!!!!!! حص كده ولا انا فاهم غلط ؟