قديم 26-09-2009, 02:41 AM
فــيــروز فــيــروز غير متواجد حالياً

فــيــروز has a spectacular aura aboutفــيــروز has a spectacular aura aboutفــيــروز has a spectacular aura about
افتراضي رد: فيات جراند بونتو ولا تويوتا ياريس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Etsh مشاهدة المشاركة

الأخت العزيزة فيروز....أسأل الله أن يوفقك فى الإختيار الأمثل و الأفضل بالنسبة لإحتياجاتك العملية اليومية و من وجهة نظرى كأحد مقنى الفيات فى يوم من الأيام و لازلت أمتلك جراند بونتو إلى جانب سيارتى الرئيسية وأعتقد أن أى شخص يقبل على شراء سيارة يلتفت إلى العيوب قبل المميزات و لذلك سوف استعرض لك مميزات و عيوب كلا السيارتين عن تجربه فعليه حيث نقتنى فى أسرتنا كلا الموديلين الفيات و التويوتا

1- الجراند بونتو
لو أنتى مش بتاعت شد و جرى و فرك بالعربيه .....يبق الجراند مش إختيارك لأنها عربية ذات محرك رياضى مزود بخاصية التى جيت تيربو........يعنى دفعت تمن حاجه مانتيش محتجاها ولا هاتستخدميها

سعر إعادة البيع للفيات فى الأرض............ده لا جدال فيه واللى باع عربيه فيات فى يوم و ماخسرش فيها يقول و يثبت .....لأن أنا خسرت فى عرلبتين إتباعو صيانة وكيل و حاله والله ذى الزيرو أكثر من نصف ثمن السيارة فى خلال 5 سنوات فقط

مميزات السيارة .......طبعا لا غبار على الفيات سيارة قوية و سحب ما شاء الله و متزنه و جميلة و برستيج .......بس حسب إستخدامك سفر 3 4 مرات أسبوعيا أعتقد أنك هاتواجهى مشاكل خصوصا فى الكهرباء ....لأن مستوى الإعتماديه فى الفيات مش عالى أوى

شكرا يا إتش على مداخلتك المفيده ..
بص أنا اخترت الجراند بونتو لأسباب قد تبدو تفاهه بس هى الحقيقه أسبابى .. أوّلا شكلها عاجبنى جدّا .. و ثانيا إنّها عربيه هاتش باك و أنا عاوزه أشترى عربيه هاتش باك و عاوزاها مش كبيره عشان أعرف أركنها و أتحكّم فيها .. فالياريس باعتبرها كبيره جدّا بالنسبه لحجم العربيه اللىّ فى بالى .. يمكن الهاتش باك منها كان عاجبنى بس ماسمعتش عنه كلام مشجّع

ماقدرش أقول إنّى هاسوق بسرعه أو أجرى بالعربيه ولا هاسافر بيها بشكل منتظم ده إن سافرت بيها أصلا .. أنا عاوزاها لمشاوير داخل المدينه و بشكل أساسى مشوار الشغل من المهندسين لآخر مصر الجديده ..

كمان مش بافكّر فى موضوع سعر إعادة البيع بشكل جدّى -رغم حديث الكثيرين عنه بشكل مطوّل- عشان مش شاريه العربيه عشان أبيعها أو أستثمر فيها و ده ممكن جدّا يكون فكر غلط بس هو تفكيرى حاليا ..

بس بردو من كتر الكلام فى الموضوع ماقدرش أنكر إنّى باعيد التفكير فى الاختيار و بقيت أفكّر فى الهيونداى جيتز .. أينعم شكلها مش جميل زى الفيات بس شكلها هتستحمل أكتر و فرق سعر مش أقل من 20 ألف جنيه .. بس كلام الناس عن سوء التوكيل مخلّينى مش قادره أحسم الاختيار لصالحها .. و بافكّر فى الكيا الريو بس أصلا إنّك تغيّر تفكيرك و تبتدى تدوّر من أول و جديد بعد ما كنت استقريت حاجه بردو مزعجه ..

على العموم أنا بادعى ربنا يوفّقنى للاختيار الصحيح و شكرا جزيلا لك على التعليق خاصة و هو عن تجربه شخصيه