قديم 31-10-2012, 06:20 PM
ayman_kamal ayman_kamal غير متواجد حالياً

ayman_kamal has a spectacular aura aboutayman_kamal has a spectacular aura about
افتراضي رد: هل نغير الزيت كل 5000 كم احسن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cmatcho مشاهدة المشاركة

ياباشا استعمل زيت تخليقي كل 100000 افضل
موبيل 1
او شل هيلوكس
او توتال كوارتز
ايوه ده كلام سليم بس انا قصدي انا عربيتي لسه في الضمان يعني كده كده التوكيل بيغير الزيت كل 10000 كم في الصيانة الدورية و ده اللي مكتوب في كتالوج العربية ده لو استخدامك مريح للعربية لكن في ظروف القاسية ديه (ده برضو كلام الكتالوج ) يفضل ان زيت 10000كم التخليقي ده تنزله كل 5000 و تغيره .... التوكيل في مصر ماشي على الظروف العادية في الاستخدام مش القاسية اللي انا قلت عليها قبل كده في الاول فأنا بأفكر انا اللي اغير الزيت مرة برة التوكيل عند صيانة 5000 و مرة مع الضمان في التوكيل كل 10000 كم فهل هناك ممكن يكتشفه ان الزيت اتغير في النص و يطلعوا المكنة برة الضمان و لا خليني ماشي على كلامهم كل 10000 و خلاص .... لان انا بتكلم من ناحية الحفاظ على الموتور بحالة ممتازة على المدى البعيد و انا فعليا بعرض العربية كل يوم للظروف ديه .... القيادة في الزحام غالبية الوقت العربية (ساعات الذروة) ماشية لوحدها على (d) من غير ما ادوس بنزين... اسكندرية صغيرة مقارنتا بالقاهرة فغالبية المشاوير بتكون صغيرة (6 – 10 كم).... تدوير متكرر للسيارة على البارد خلال اليوم و تحريكها .... القيادة في جو حار جدا.... حركة البناء في اسكندرية بعد الثورة فالشوارع كلها رمل و طين و الجو غبار ده انا العربية مش بتكمل الغسلة لتاني يوم حتى

فهل انا مبالغ و محسوك زيادة عن اللزوم و لا ايه